RTL & GP F1

18-05-2010 (10:23) - Kijkcijfers

RTL7 is hét auto- en motorsport kanaal van Nederland. Tenminste, dat was het totdat ze de Moto GP door hun vingers lieten glippen aan de Carchannel. Nu heeft deze Nederlandse digitale zender een meningsverschil met de marketingorganisatie van de MotoGP, Dorna Sport, gekregen. Met als resultaat dat momenteel niemand in Nederland de MotoGP kan zien. Of je moet in het bezit zijn van een uitgebreid digitaal pakket (BCC 3 zendt het nog wel uit) of een abonnement bij de officiële MotoGP website. Na deze persoonlijke frustratie geuit te hebben moet gezegd worden dat de Formule1 nog steeds uitgezonden wordt door RTL7. En laat dat dan nu de echte publiekstrekker zijn. 

Ondanks dat de afgelopen twee jaar het slot van de F1-competitie zeer spannend was had de sport verfrissing nodig. Het introduceren van een aangepast reglement, de verschuivingen van rijders binnen de huidige teams, evenals de introductie van vier nieuwe teams leek precies wat de koningsklasse van de autosport nodig had. Met als klap op de vuurpijl de terugkeer van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Hij werd meteen het PR paradepaardje in 2010. Wat er gelukkig niet is veranderd, is het vertrouwde enthousiasme van Olav Mol die het commentaar levert bij iedere race. Uiteraard zijn we benieuwd of deze wijzigingen een gunstig effect hebben gehad op de kijkcijfers van de eerste zes races van dit seizoen in vergelijking met de eerste zes races van 2009. 

De belangrijkste doelgroepen voor de F1 zijn de mannen in de leeftijdsklasse 20-34 jaar en 20-49 jaar. De eerste race uit 2010 werd beter bekeken dan de race uit 2009. Op M35-49 realiseerde de eerste race van 2010 een gemiddelde kijkdichtheid van 9,4% en een gemiddeld marktaandeel van 47%. Als we dit tegenover de eerste race uit 2009 zetten zien we dat deze een gemiddelde kijkdichtheid haalde van 5,7% op dezelfde doelgroep met een enorm gemiddeld marktaandeel van 59%. Dit hogere marktaandeel is niet geheel verwonderlijk doordat de race vroeg in de ochtend was en de hardcore fans de uitzending wel weten te vinden.

Deze eerste race is gelijk appels met peren vergelijken aangezien races uit verschillende tijdvakken met elkaar moeten worden vergelijken. Maar de herhaling van de GP van Australië (2009) is om dezelfde tijd uitgezonden als de GP van Bahrein dit jaar. Daarom is het verleidelijk om deze twee met elkaar te vergelijken aangezien zij rond 13:00 worden uitgezonden. De realiteit laat echter zien dat eigenlijk elke uitgezonden F1 wedstrijd, om weke tijd dan ook, beter wordt bekeken dan de herhaling die op de zondagmiddag.  De strekking is hetzelfde bij de andere vijf races op elke mannelijke doelgroep. Een kleine uitzondering hierop is de GP van China.

Het gemiddelde van de eerste zes races, exclusief de herhalingen, heeft weinig tot geen verschil op de doelgroep M20-34 jaar. Deze groep heeft een gemiddelde kijkdichtheid van 5,4% in 2010 tegenover 5,7% in 2009. Marktaandelen 2009 vs. 2010 zijn 45% vs. 42%.

Grotere verschillen in marktaandeel en kijkdichtheid zijn terug te vinden bij de “oudere” mannen. De gemiddelde kijkdichtheid van mannen 20-49 jaar stijgt van 5,4% (2009) naar 6,2% (2010). Het marktaandeel blijft echter stabiel: rond de 44%. Bij de het oudere segment uit deze doelgroep (M35-49 jaar) is er naast de stijging in gemiddelde kijkdichtheid ook een stijging in marktaandelen van 43% naar 46%.

De ontwikkelingen hebben een duidelijk positief effect gehad op de kijkdichtheden en voornamelijk dus op het 35-49 jaar segment. De vraag is alleen of dit met de nieuwe reglementen te maken heeft, met de spanning die terug is of met het nostalgische gevoel dat de terugkeer van “Schumi” oproept bij deze mannen. 

Anthony Hadley, RTV-planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.