Ruben Nicolai in de kou gezet

22-12-2009 (09:23) - Kijkcijfers

Het programma 71 Graden Noord is verhuisd van RTL 5 naar de AVRO en zal gepresenteerd worden door Ruben Nicolai en de Vlaamse Leki. Hoofdredacteur Daniëlle Meyer van de AVRO zegt zich bewust te zijn van de emoties van de direct betrokkenen over de terugkeer van het programma op de Nederlandse televisie: ‘Samen met de producent, TéVé Media Group, zullen we daar waardig mee omgaan.’

Vorig jaar oktober kwam de RTL 5-presentator Ernst-Paul Hasselbach samen met de Belgische productieassistente Leentje Custers om het leven tijdens de opnamen van 71 Graden Noord in Noorwegen. Hierdoor kwam het derde seizoen abrupt ten einde en de tv-crew en kandidaten keerden zeer aangeslagen terug naar huis.

In 71 Graden Noord strijden vijf Bekende Vlamingen en vijf Bekende Nederlanders om de welbegeerde 71 Graden Noord-troffee. Hiervoor moeten zij een zware tocht van 2.500 kilometer afleggen met als doel de Noordkaap te bereiken. Oriëntatie, uithoudingsvermogen, tactisch inzicht en doorzettingsvermogen zullen hierbij enorm op de proef gesteld worden. 71 Graden Noord is van 15 december tot 16 februari iedere dinsdag te zien om 20:30 uur op Nederland 3.

De eerste uitzending van de AVRO-versie van 71 Graden Noord zit erop en op de doelgroep 20-49 jaar heeft het programma een mooie kijkdichtheid gerealiseerd, namelijk circa 4,5%, wat overeenkomt met bijna 309.000 personen. De eerste aflevering van het tweede seizoen op 13 maart 2008 op RTL 5 heeft op deze doelgroep exact dezelfde kijkdichtheid behaald. Doordat de populatie doelgroep in 2008 groter was, waren dit dus wel meer personen, namelijk bijna 311.000.

In 2008 keek 5,2% uit de doelgroep 20-34 jaar naar de ijskoude strijd tussen de Bekende Nederlanders en Vlamingen richting de Noordkaap. Op de doelgroep 35-49 jaar waren dat een kleine 150.000 personen (kijkdichtheid 3,9%). Ook dit jaar is de verdeling tussen de onder- en bovenkant van de doelgroep 20-49 jaar nagenoeg gelijk gebleven, namelijk 5,3% om 3,9%.

Ten opzichte van vorig jaar heeft er ook nauwelijks een verschuiving plaatsgevonden tussen de verdeling mannen en vrouwen 20-34 jaar die hun televisiekanaal afstemden op 71 Graden Noord. Zo keken er ongeveer 60.000 mannen 20-34 jaar (kijkdichtheid: 3,9%) en bijna 100.000 vrouwen 20-34 jaar (kijkdichtheid: 6,5%) naar het spannende programma. Dit jaar waren dat bijna 64.000 mannen (kijkdichtheid: 4,2%) en ruim 96.000 vrouwen (kijkdichtheid: 6,4%). Al met al zijn er op dit moment nog weinig resultaatverschillen tussen de RTL 5-versie en Nederland 3-versie van 71 Graden Noord  waar te nemen. Dit komt waarschijnlijk doordat beide zenders zich met name focussen op de onderkant van doelgroep 20-49 jaar en de kijkers dus gemakkelijk meeverhuizen van de commerciële naar de publieke zender.

In 2008 zagen we na de eerste uitzending van 71 Graden Noord de kijkcijfers in alle doelgroepen dalen en weer aantrekken tegen het naderen van de Nederlandse finale met Xander de Buisonjé en Dennis van der Geest. Of het programma dit jaar op dezelfde manier zal verlopen, is lastig in te schatten. In het koude januari kijken veruit de meeste mensen televisie, wat de kijkdichtheden zeker positief zal beïnvloeden Ook het aantal Nederlandse finalisten zal hierop van invloed zijn, net als de populaire Ruben Nicolai. Maar of hij in de voetsporen kan treden van Ernst-Paul Hasselbach? De tijd zal het leren… 

Babette van der Reijden, RTV-Planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.