Ruben Nicolai in de kou gezet
22-12-2009 (09:23) - Kijkcijfers
Het programma 71 Graden Noord is verhuisd van RTL 5 naar de AVRO en zal gepresenteerd worden door Ruben Nicolai en de Vlaamse Leki. Hoofdredacteur Daniëlle Meyer van de AVRO zegt zich bewust te zijn van de emoties van de direct betrokkenen over de terugkeer van het programma op de Nederlandse televisie: ‘Samen met de producent, TéVé Media Group, zullen we daar waardig mee omgaan.’
In 71 Graden Noord strijden vijf Bekende Vlamingen en vijf Bekende Nederlanders om de welbegeerde 71 Graden Noord-troffee. Hiervoor moeten zij een zware tocht van 2.500 kilometer afleggen met als doel de Noordkaap te bereiken. Oriëntatie, uithoudingsvermogen, tactisch inzicht en doorzettingsvermogen zullen hierbij enorm op de proef gesteld worden. 71 Graden Noord is van 15 december tot 16 februari iedere dinsdag te zien om 20:30 uur op Nederland 3.
De eerste uitzending van de AVRO-versie van 71 Graden Noord zit erop en op de doelgroep 20-49 jaar heeft het programma een mooie kijkdichtheid gerealiseerd, namelijk circa 4,5%, wat overeenkomt met bijna 309.000 personen. De eerste aflevering van het tweede seizoen op 13 maart 2008 op RTL 5 heeft op deze doelgroep exact dezelfde kijkdichtheid behaald. Doordat de populatie doelgroep in 2008 groter was, waren dit dus wel meer personen, namelijk bijna 311.000.
Ten opzichte van vorig jaar heeft er ook nauwelijks een verschuiving plaatsgevonden tussen de verdeling mannen en vrouwen 20-34 jaar die hun televisiekanaal afstemden op 71 Graden Noord. Zo keken er ongeveer 60.000 mannen 20-34 jaar (kijkdichtheid: 3,9%) en bijna 100.000 vrouwen 20-34 jaar (kijkdichtheid: 6,5%) naar het spannende programma. Dit jaar waren dat bijna 64.000 mannen (kijkdichtheid: 4,2%) en ruim 96.000 vrouwen (kijkdichtheid: 6,4%). Al met al zijn er op dit moment nog weinig resultaatverschillen tussen de RTL 5-versie en Nederland 3-versie van 71 Graden Noord waar te nemen. Dit komt waarschijnlijk doordat beide zenders zich met name focussen op de onderkant van doelgroep 20-49 jaar en de kijkers dus gemakkelijk meeverhuizen van de commerciële naar de publieke zender.
Babette van der Reijden, RTV-Planner ZenithOptimedia