Sinterklaastijd geeft jolijt!

16-11-2011 (08:38) - Kijkcijfers

De pepernoten liggen al weken in de winkels maar afgelopen zaterdag was het dan zo ver, de intocht van Sinterklaas. Voor onze generatie was het toch iets anders dan anders: Bram is vervangen door een ‘nieuwe’ Sinterklaas. 

Traditiegetrouw zitten er veel kindertjes naar de intocht van de goedheiligman te kijken. Dit jaar zaten er maar liefst 50% (ruim 390.000 kids) van 3 tot 6 jaar aan de buis gekluisterd! Waarschijnlijk stond de andere helft de Sint persoonlijk op te wachten op de kade of in het dorp. Vorig jaar keek ‘slechts’ 30% van deze groep naar de intocht op televisie. In de leeftijdscategorie 6-12 jaar was dit 33% (ruim 360.000 kijkertjes). Ruim 15% van de boodschappers met kind schakelde zaterdag in, dit zijn 275.000 personen. Kijkend naar de doelgroep 6 jaar en ouder wordt een kijkdichtheid van 12% gerealiseerd, dit zijn bijna 1,9 miljoen personen.  

Dat het Sinterklaasfeest in Nederland nog leeft, blijkt ook wel uit de aandacht die Radio538 er op dit moment aan besteed met de sintofsanta actie. Hierin worden luisteraars opgeroepen om te stemmen op Sinterklaas of de Kerstman op 1 december weten we wie de winnaar van deze stemming zal zijn. 

Na de intocht in november starten de meeste (kinder)zenders ook weer met een nieuw Sinterklaas avontuur, de Publieke Omroep (PO) brengt dit middels het zeer succesvolle ‘Sinterklaasjournaal’. RTL (Telekids) heeft de ‘Club van Sinterklaas’ en kinderzender Nickelodeon zendt ‘Kleine Klaas’ voor de allerkleinsten en ‘Slot Marsepeinstein’ uit in deze periode. Als we kijken naar de resultaten van vorig jaar dan belooft deze periode voor de PO weer een succes te worden, het ‘Sinterklaasjournaal’ steekt met kop en schouders uit boven de andere programmering, een overzichtje:  

1. Sinterklaasjournaal   16,1% PO

2. Sinterklaasjournaal met gebarentolk 11,4% PO

3. Paard van Sinterklaas (h)  8,7% PO

4. Waar is het paard van Sinterklaas (h) 8,6% PO

5. Sinterklaasjournaal jaaroverzicht (h) 6,4% PO 

7.   Slot Marsepeinstein   5,2% Nickelodeon

10.  Club van Sinterklaas (Feest)  3,3% RTL4 / RTL8

14.  Kleine Klaas     0,1% Nickelodeon 

(kijkdichtheden voor de doelgroep 6-12 jaar, 1 november t/m 31 december 2010) 

De Publieke Omroep trok vorig jaar met haar Sinterklaas programmering dus de meeste jonge kijkertjes, als we naar de doelgroep 6-12 jaar kijken dan zien we dat Slot Marsepeinstein de tweede plaats inneemt met 6,7% kijkdichtheid (95.000 kijkers) maar dat ze het Sinterklaasjournaal met 10% (140.000 kijkers) voor moeten laten gaan. Voor dit jaar verwachten we niet dat dat veel anders zal zijn, de eerste cijfers van de intocht beloven in ieder geval veel goeds voor de PO.  

Een spannende tijd voor ieder kind en een belangrijke tijd voor de kinderadverteerders die het in deze periode van het jaar ‘moeten doen’. Gelukkig voor beide staat vanaf nu regelmatig de schoen! 

Anita de Blanken, ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.