Something old meets something new

11-05-2010 (10:05) - Kijkcijfers

Madonna is het, Demi Moore is het en ook Patricia Paay doet mee. Oudere vrouwen met een vriend die vele jaren jonger is om zo eeuwig jong te blijven. We noemen deze vrouwen ‘cougars’. Courteney Cox is zelf ook niet vies van een jongere man en bedacht met haar team de comedyserie ‘Cougar Town’.

In deze serie zien we Courteney, vooral bekend als Monica in de comedyserie ‘Friends’, als Jules Cobb stuntelen in het leven als alleenstaande moeder van 40+. Na de scheiding van haar man besluit ze haar jeugd opnieuw te beleven en duikt ze volop in het uitgaansleven op zoek naar een jonge man.

De eerste uitzending van ‘Cougar Town’ werd eind september 2009 uitgezonden op ABC en was met ruim elf miljoen kijkers een van de best bekeken programma van de dag in de US. Na het floppen van de serie ‘Dirt’, waarin Courteney Cox tevens de hoofdrol had, was dit een zeer welkom resultaat. NET5 herkende de potentie en kocht het eerste seizoen aan. De serie werd op de dinsdagavond tussen ‘S1ngle” en ‘Ugly Betty’ geplaatst voor optimaal resultaat. Is dat gelukt?

Kort gezegd: ja, dat is gelukt. Als we kijken naar de drie series op de dinsdagavond dan zien we “Cougar Town’ op de zenderdoelgroep Vrouwen 20-34 jaar als winnaar uit de bus komt. De serie bereikt gemiddeld 126.000 kijkers (8,4% kijkdichtheid) binnen deze doelgroep, dit zorgt voor een marktaandeel van 17,7%. Zowel ‘S1ngle’ als ‘Ugly Betty’ scoren met respectievelijk gemiddeld 113.000 kijkers (7,6% kijkdichtheid) en 107.000 kijkers (7,2% kijkdichtheid) ook zeer sterk. ‘Cougar Town’ staat hiermee in de top vijf van best bekeken series op NET5 in 2010. Met een gemiddelde selectiviteit van 304 past de serie zeer goed binnen het zenderprofiel. Met deze selectiviteit staat de serie zelfs boven dé NET5-kijkcijferhit “Grey’s Anatomy”, deze serie heeft een gemiddelde selectiviteit van 293.

Ook binnen de hogere welstandsklasse weet “Cougar Town” de vrouwelijke kijkers aan zich te binden. Binnen de doelgroep Vrouwen 20-34 jaar AB1 worden er wekelijks gemiddeld 71.000 kijkers (8% kijkdichtheid) bereikt. Op deze doelgroep heeft de serie een gemiddelde selectiviteit van 289. De Nederlandse vrouwen van 40 jaar en ouder hebben in tegenstelling tot Jules Cobb echter nog geen interesse in het cougar bestaan. Binnen deze doelgroep heeft de serie een gemiddelde selectiviteit van 64 en bereikt zij gemiddeld slechts 73.000 kijkers (1,8% kijkdichtheid).

De maandagavond is met series als “Grey’s Anatomy” en “Verborgen Gebreken” het meest succesvol, binnen het tijdvak 20:30-22:30 uur behaald de zender dan een gemiddeld marktaandeel van 19,6%. De dinsdagavond doet het met een gemiddeld marktaandeel van 15,8% ook erg sterk. De overige weekdagen hebben het een stuk zwaarder waardoor het gemiddelde zenderaandeel daalt naar 11,7% op de zenderdoelgroep binnen dit tijdvak.

Het eerste seizoen van “Cougar Town” telt maar liefst 24 afleveringen, deze week zal NET5 aflevering 8 uitzenden. Voorlopig kan NET5 dus nog even vooruit met deze succesvolle serie. En voor iedereen die niet wachten kan op het aankomende tweede seizoen, in december is er via de Singles Travel Company een heuse cougarcruise naar de Bahamas beschikbaar…..

Patrick Horstman, RTV-planner bij ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.