’t Heerlijk avondje is gekomen’

16-11-2010 (09:35) - Kijkcijfers

De tijd van Hollandse tradities en familieavondjes rondom de openhaard is weer aangebroken. Pepernoten, chocoladeletters en marsepein worden al sinds september gehamsterd, de stress rondom surprises en gedichten begint te groeien.

Buiten waait het windkracht negen en de onophoudelijke regen zorgt voor de nodige overstromingen. De kinderen zijn nog maar net bijgekomen van hun stukgewaaide lampionnen op de elfde van de elfde of twee dagen later is de aandacht alweer bij een andere Sint.

Afgelopen zaterdag is Sinterklaas met zijn Pieten aangekomen in het land waar hij werd ontvangen door een menigte zingende kinderen en een trotse Burgemeester, dit jaar aan Harderwijk de eer.

De NPS deed rechtstreeks verslag van de intocht in een speciale aflevering van het Sinterklaasjournaal. Deze anderhalf uur durende live uitzending is door 2,1 miljoen mensen (3 jaar en ouder) bekeken.

De kijkdichtheden waren op doelgroepniveau: 35,5% (3-5 jaar), 26,2% (6-12 jaar) en 11% op de doelgroep Boodschappers + kind. Met name op de laatste twee waren de kijkcijfers iets hoger dan het jaar daarvoor, dit zou te maken kunnen hebben met het slechte weer waardoor veel mensen binnen bleven zaterdag.

Terwijl papa en mama uitsliepen op zondagochtend wist 13% van de kleintjes tussen de 3 en 5 jaar de herhaling van de Intocht om 07.15 uur nog een keer te vinden.

Het Junior Sintfestival behaalde afgelopen zaterdagavond op Nederland 3 een kijkdichtheid van 5,7% (3-5 jaar),  9,5% (6-12 jaar) en 2% op de Boodschappers + kind. Daarnaast zendt Nederland 3 dagelijks om 17.40 uur het Sinterklaasjournaal uit, met een herhaling de volgende ochtend om 07.35 uur. Dieuwertje Blok is in haar tiende jaar als presentatrice nog even populair met kijkdichtheden van ca. 15% op 3-5 jarigen, 10% op de 6-12 jarigen en 4% op de Boodschappers met kinderen. 

Sinterklaas verkoopt de laatste jaren beter dan ooit. Waar hij vroeger één keer per jaar in Sesamstraat langskwam en zijn jaarlijkse hilarische optreden had bij Paul de Leeuw, maakt hij nu ook uitstapjes naar de commerciële zenders en het grote doek. Zelfs Dick Maas is overstag, alhoewel zijn “artwork horror” film ook de nodige vraagtekens en discussie (lees ‘free publicity’) oproept.  

In 1999 startte de kinderzender Fox Kids met een lang Sinterklaasverhaal dat elke dag in delen van zo’n tien minuten werd uitgezonden. Hiermee werd de traditie van een spannend Sinterklaasverhaal voorafgaand aan pakjesavond weer opgepakt. Dit werd z’n enorm succes dat er in 2001 een vervolg kwam. De jaren daarna maakten de kinderen kennis met ‘Wegwijspiet’, ‘Coole Piet’ en ‘Testpiet’ en ging gepaard met de nodige merchandise zoals cd’s, pietenpakjes, en een Club van Sinterklaasfeest in een uitverkocht Ahoy. 

In 2005 veranderde de zendernaam Fox Kids in Jetix en in 2009 werd Jetix overgenomen door Disney die, helaas voor de marktaandelen en omzet in november van Disney XD in Nederland, niets opheeft met het Sinterklaasverhaal en het concept aan RTL heeft verkocht.

Echter dit jaar is er geen nieuwe reeks gemaakt door het afhaken van hoofdsponsor Albert Heijn. Wel zal er een nieuwe editie van Het Club van Sinterklaas Feest gehouden worden in de Jaarbeurs in Utrecht. Op RTL Kids (te zien op RTL8) wordt nu de serie uit 2006 herhaald, echter weinig kinderen weten RTL Kids te vinden, de kijkcijfers komen nog niet hoger dan 0,3%. De herhaling ‘s middags op RTL4 doet het iets beter: gemiddeld 3,6% (3-5 jaar) 1,7% (6-12 jaar) en 1,4% (bood+kind). Maar dit evenaart bij lange na niet het succes dat Fox Kids/Jetix ooit heeft behaald met de Club van Sinterklaas.

Ook de kinderzender Nickelodeon doet weer mee aan de Sinterklaastraditie; samen met het productiebedrijf Studio 100 heeft Nickelodeon de serie ‘Slot Marsepeinstein’ gemaakt. Deze wordt vanaf 2 november vijf weken lang iedere schooldag uitgezonden. De eerste twee weken haalde de serie kijkgemiddelden van 5,2% op 3-5 jaar, 6% op 6-12 jaar en 1% op boodschappers + kind. 

Commercieel gezien vormt de Kerstman misschien een bedreiging voor Sinterklaas, maar de Goedheiligman zal voorlopig niet van zijn witte paard worden gestoten. Voor de speelgoedfabrikanten zal het Sinterklaasfeest de belangrijkste periode blijven en de TV zenders komen hieraan tegemoet door een ruim aanbod aan Umfeld grp’s.

Opvallend is dat de ouders nog weinig meekijken. Het hoogste bereik op deze doelgroep is bij het Sinterklaasjournaal met ongeveer 4%. Wellicht een uitdaging voor SBS volgend jaar? 

Helma Piet, RTV-Director ZenithOptimedia
 


Reacties

Dus verslaat een kleine zender (Nickelodeon) het grote RTL en de publieke omroep, terwijl zij op dit moment ook nog herhalingen van vorig jaar uitzenden.
En dan vooral in de echte doelgroep (de kinderen in plaats van de ouders).
Niet slecht en met dank aan Studio 100 lijkt me.
Lambert @ 17-11-2010 23:18 uur