TLC – It’s On!

13-07-2011 (07:59) - Kijkcijfers

Het Nederlands televisielandschap heeft er sinds maandag 4 juli een nieuwe zender bij: TLC.  Deze zender vaart onder de vlag van Discovery Channel en richt zich op de (jonge) vrouw. De TLC-programmering is vanaf 18:00 uur te zien op het kanaal waar ook Animal Planet op uitzend.

De eerste recensies over TLC zijn niet erg positief te noemen en dat kan als er gekeken wordt naar de eerste kijkdichtheden, maar om direct te zeggen ‘de zender lijkt vooralsnog niet aan te slaan’ (vk.nl) is erg voorbarig. 

Een nieuwe zender opbouwen heeft tijd nodig, zeker in het aanbod dat we in Nederland al hebben. Daarbij komt het feit dat het zomer is. In de zomermaanden wordt er altijd minder televisie gekeken. Echter door de herhalingsprogrammering die er op veel netten te zien is, kan TLC zich als special interest zender wel onderscheiden.

Op dit moment zijn er een aantal zenders die primair de focus op de Nederlandse vrouw leggen in haar programmering: Net5, RTL8, RTL Lounge, FoxLife en TLC.

Net5 timmert al jaren stevig aan de weg, maar kent op dit moment een kleine dip. RTL8 brengt nog niet de vernieuwing die we ervan verwacht hadden. FoxLife (digitaal) heeft inmiddels per week circa 425.000 kijkers en dat aantal ligt bij RTL Lounge nog iets hoger . Remco van Westerloo heeft bij RTL5 ook weer goed werk geleverd door daar een paar echte vrouwenavonden te creëren. En ondanks dat RTL4 op dit moment veel vrouwelijke kijkers aan zich gebonden heeft, moet er nog wel ruimte zijn voor de nieuwe zender TLC.

Programmering als “Mad about the House”, “DC Cupcakes” en “The Model Agency” werden tijdens de eerst week relatief goed bekeken. En nee, de kijkdichtheden zijn (nog) niet te vergelijken met de ‘grote’ zenders maar ten opzichte van de Animal Planet (avond) programmering die voorheen te zien was, is er vooruitgang. Ook doordat er in het schema programma’s terug komen die vernieuwend zijn. De bibliotheek met programma’s is in ieder geval onuitputtelijk dus er kan hier en daar nog geschoven worden met de programmering. 

Tijdens de eerste dagen waren er wat opstartfoutjes en is er een variëteit aan programma’s voorbij gekomen, die je waardeert of waar je iets minder mee hebt, maar er zitten zeker mooie programma’s tussen. Vanaf deze week staat een ‘vast’ schema geprogrammeerd, dus weet de kijkster wanneer ze voor haar favoriete programma in kan schakelen.

De resultaten van een tweetal series;

DC Cupcakes
Kijkdichtheid Vr 20-49: 0,6%
Selectiviteit: 267
Martkaandeel: 2,5%
Geprogrammeerd: Dagelijks om 18:00 uur

Mad About The House
Kijkdichtheid Vr 20-49: 0,7%
Selectiviteit: 177
Martkaandeel: 3,7%
Geprogrammeerd: Zaterdagavond om 21:00 uur
 
Bron: SKO vrouwen 20-49 jaar

TLC is er nog niet en dat is logisch na slechts een week, wij zijn positief maar enigszins sceptisch over de afgegeven marktaandeel van 2% (gemiddeld per programma), de tijd zal het leren. Kijk en oordeel zelf, TLC It’s On! 

Anita de Blanken, Senior RTV-planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.