TLC is jarig! Reden voor een feestje?

10-07-2012 (08:40) - Kijkcijfers

Op 4 juli 2011 werd in Nederland de zender TLC gelanceerd. De nieuwe zender legt de focus op de (jonge) vrouw en valt onder de vlag van Discovery Channels. TLC deelt het kanaal met Animal Planet. Deze ‘dierenzender’ is in het dagtijdvak te zien en TLC neemt vanaf 18:00 uur het stokje over.
 
Inmiddels kan de conclusie getrokken worden dat het een goede zet geweest is om TLC in Nederland te introduceren: in het avondtijdvak steeg de kijkdichtheid van 0,1% (juni 2011) naar 0,5% (juni 2012) binnen de doelgroep vrouwen 20-49 jaar. De jongere doelgroep vrouwen 20-34 jaar doet daar nog een schepje bovenop en laat een kijkdichtheid van 0,6% zien in juni dit jaar. Dat is zeker een reden voor een feestje!
Voor een special interest zender is het maandbereik van ruim 50% van de doelgroep vrouwen 20-34 jaar zeker goed te noemen. TLC heeft niet alleen de focus op puur televisie gelegd, maar ze hebben ook getracht een crossmedia platform te bouwen om merken een podium geven. Als je dan na een jaar de cijfers op televisie sterk verbeterd hebt en ook nog eens een levendige facebook community met bijna 6.800 leden hebt dan ben je sociaal goed bezig.
 
De volgende stap lijkt dan dus dat TLC het volledige 24uurs tijdvak tot haar beschikking krijgt. In het kader van de verjaardag van de zender is daar afgelopen weekend al op ingesprongen. Op 7 en 8 juli was er een TLC-marathon en moest de programmering van Animal Planet plaatsmaken voor de TLC series.
 
Wederom wijzen de cijfers uit dat de zender geliefd is onder de kijksters. Afgelopen zaterdag, terwijl het prima weer was, is het kijkcijfer verdrievoudigd (van 0,2% naar 0,6%) binnen de doelgroep vrouwen 20-34 jaar. De piek lag bij de doelgroep vrouwen 20-34 AB1 met een kijkdichtheid van maar liefst 0,9%.
 
De vraag die vorig jaar werd gesteld “is er wel ruimte voor nog een vrouwelijk zender?” kunnen we inmiddels met positief beantwoorden. Naast de veelal kwalitatieve programmering is de zender goed in staat om succesvolle acties op te zetten. Een voorbeeld hiervan is de actie waar er 40 paar schoenen werd weggegeven. Nee, niet 40 vrouwen één paar schoenen, maar één dame die 40 paar schoenen mag aanschaffen en zeg nu zelf, dat willen vrouwen! Dus naast een mooie toevoeging in bereik in de reguliere reclameblokken voor de vrouwelijk campagnes kan TLC ook erg mooie en succesvolle crossmedia cases opzetten en deze op sociaal vlak onder de aandacht van de vrouwelijke doelgroep brengen. Wie de schoen past….!
 

Anita de Blanken, ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.