TTYN: Weekend in Paris

20-01-2010 (11:10) - Kijkcijfers

De duidelijke boodschap ‘Talk to you never’ van Paris Hilton is vanaf afgelopen zondag voor een tweede seizoen te horen in het programma op MTV: My new BFF, of te wel Best Friend Forever. Nadat Brittany, winnares van vorig jaar, de glamour en roem iets te veel naar het hoofd is gestegen, is het nu tijd voor veertien nieuwe wannabe best friends. Wie kan Paris' goedkeuring wegdragen en heeft de beste BFF skills? Afgelopen zaterdag en zondag is MTV begonnen om van 12.00 uur tot 18.10 uur in een weekendbreak het hele eerste seizoen uit te zenden van My new BBF. De weekendbreak op zondag is beter bekeken dan zaterdag. Een kleine 19.000 personen hebben gemiddeld op zaterdag gekeken en op zondag waren dat gemiddeld een kleine 45.000 personen. Zondag om 19.05 uur is de eerste aflevering van het tweede seizoen van start gegaan.

MTV Networks heeft in 2010 de doelgroepen 13-19 en 16-24 jaar samengevoegd in de doelgroep 13-24 jaar. De basisprijs van de nieuwe doelgroep 13-24 jaar heeft een index van 93 ten opzichte van de 16-24 jaar basisprijs de in 2009 werd gehanteerd. De eerste aflevering afgelopen zondag van My new BFF 2 heeft in de doelgroep 13-24 jaar 0,9% kijkdichtheid gerealiseerd en 1,5% in de doelgroep 13-19 jaar. Respectievelijk ongeveer 21.000 personen zowel in 13-24 jaar als in de doelgroep 13-19 jaar. Ruim 20.000 personen in de doelgroep 16-24 jaar. De index voor MTV op de doelgroep 13-24 jaar in 2010 is dus gunstig te noemen.De eerste aflevering van seizoen 1 op 8 februari 2009 werd door 1,5% of te wel bijna 31.000 personen in de doelgroep 13-24 jaar bekeken. De eerste aflevering van seizoen 2 moet dus genoegen nemen met 10.000 minder kijkers in de doelgroep 13-24 jaar.
 

My New BFF seizoen 1 had een gemiddelde kijkdichtheid van 0,7% of te wel een kleine 16.500 personen in de doelgroep 13-24 jaar. 2010 zal hier geen uitzondering op zijn. In het tijdvak waar My new BFF 2 wordt uitgezonden is er redelijk wat ‘concurrentie’ op de andere zenders. “Studio Sport Eredivisie” op Nederland 1 welke zeer hoge kijkdichtheden behaald en “Gossip Girl” gevolgd door “90210” op NET5.Op zondag wordt op RTL5 om 18.05 uur de herhaling van “Hilton & Richie’s Simple life” uitgezonden. Gisteren heeft dit programma 0,4% kijkdichtheid gerealiseerd in de doelgroep 13-24 jaar, oftewel 9.408 personen. You hate her or you love her. Doug Reinhardt (ex van “The Hills” ster Lauren Conrad) loves Paris in ieder geval. Het programma zal in Nederland geen kijkcijferkanon worden. MTV blijft een kleine zender t.o.v. de grote drie exploitanten. Ik zal in ieder geval zondags om 18.15 uur mijn TV avond op MTV starten met “The Hills”, gevolgd door “The City”, daarna My New BFF en als afsluiting “90210” op NET5.
 

Rebecca van Zijl, Senior RTV-Planner ZenithOptimedia

(Zondag 17 januari 2010: kijkdichtheden exclusief uitgesteld kijken)