Van Boeren naar Boeven

07-04-2010 (09:52) - Kijkcijfers

Zij gelooft in mij is een nieuw datingprogramma dat sinds zondag 28 februari 2010 om 20:30 uur te zien is op Nederland 3 (NCRV). Hierin maakt Xander de Buisonje zijn debuut als presentator en gaat hij voor drie mannen op zoek naar de vrouw van hun leven. De mannen John (39 jaar), Steven (19) en Gert (37 jaar) hebben één ding gemeen, een gevangenisstraf.

Ondanks dat het format van Zij gelooft in mij sterk doet denken aan het populaire datingprogramma Boer zoekt vrouw op Nederland 1, verschillen de kijkcijfers enorm. In plaats van naar een geschikte partner voor een echte Hollandse boer wordt er nu op zoek gegaan naar een leuke vrouw voor een echte Nederlandse crimineel.
De eerste aflevering van Zij gelooft in mij behaalde een kijkdichtheid van 3,9% op de doelgroep 20-49 jaar, wat overeenkomt met 264.000 personen. Hiervan waren 154.000 personen 35-49 jaar en de overige 110.000 personen behoorden tot de onderkant van de doelgroep, namelijk 20-34 jaar. In de afleveringen daaropvolgend zijn de rollen echter omgedraaid. Toen keken er juist meer 20-34 jarigen dan 35-49 jarigen naar de boefjes en hun zoektocht naar de ware liefde.

De kijkdichtheden binnen de doelgroep 20-34 jaar zijn met een gemiddelde kijkdichtheid van 3,5% redelijk stabiel gebleven. Er was alleen een kleine uitschieter naar boven (kdh 4,5%) op zondag 22 maart 2010. In deze aflevering kregen de vrouwen te horen wat de mannen op hun kerfstok hadden, wat uiteraard veel nieuwsgierigheid opwekt.

De doelgroep 35-49 jaar zijn minder trouwe kijkers gebleken. Daar schommelen de kijkdichtheden per aflevering tussen de 1,8% en 2,7%, waar de kijkdichtheid bij de eerste aflevering nog op 4% lag.

Boer zoekt vrouw startte in november 2004 weliswaar ook niet met extreem hoge kijkdichtheden, namelijk 5,6% op de doelgroep 20-34 jaar en 6,9% op de doelgroep 35-49 jaar, maar eindigde het eerste seizoen uiteindelijk met een gemiddelde kijkdichtheid van respectievelijk 10,8% en 14,9% op de eerdergenoemde doelgroepen. Het is moeilijk te verklaren waardoor de kijkdichtheden van deze programma's zo verschillen. Zijn de kijkers nieuwsgieriger naar het liefdesleven van boeren dan van criminelen? Ligt het aan de presentator of heeft het simpelweg te maken met de zender waarop het programma wordt uitgezonden? 

Uiteraard heeft het een sterke invloed of een programma op bereikszender Nederland 1 of het ‘jongere’ Nederland 3. Indien we het marktaandeel van Zij gelooft in mij vergelijken met het marktaandeel van het programma Ik weet wat jij deed, dat eerder dit jaar op dezelfde zender, dag en tijd te zien was, dan zien we dat laatstgenoemde ruim 1,5% lager ligt. Presentator Jan Smit behaalde met zijn programma op de oudere doelgroep 35-49 jaar echter wel een hoger marktaandeel dan Xander de Buisonje, respectievelijk 7,6% om 6,3%. 

Zij gelooft in mij doet het dus met name op de doelgroep 20-34 jaar helemaal niet slecht. Het programma sluit tevens goed aan bij het zenderprofiel van Nederland 3: eigenzinnig, gedurfd, jong karakter, spanning en competitie. De verwachting is dan ook niet dan het programma naar Nederland 1 zal verhuizen en daar het succes van Boer zoekt vrouw zal kunnen evenaren. Maar welk programma zou dat wel kunnen?
 

Babette van der Reijden, planner ZenithOptimedia
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.