VI zet RTL7 op de kaart

30-03-2010 (00:00) - Kijkcijfers

Waar menig ‘voetbalkenner’ voor de winterstop dacht te weten dat het uiteindelijk dit jaar toch weer PSV zou zijn die met de kampioenschaal aan de haal zou gaan, daar blijkt de spanning helemaal terug in de Eredivisie. Ajax is bezig aan een opmars. Grote verassing dit seizoen is de huidige nummer één: FC Twente. Het goede spel van voor de winterstop heeft FC Twente dit kalenderjaar weten door te trekken. De club is nog maar vijf wedstrijden van hun eerste kampioenschap verwijderd. Vanaf nu is het elke week een finale voor de drie eerder genoemde clubs. Voetbalminnend Nederland zit dan ook wekelijks massaal voor de buis.
Op zowel de zaterdag- als zondagavond zien we de kijkdichtheden van ‘Studio Sport: Eredivisie’ vanaf de winterstop elke week toenemen. Waar de zaterdagavonduitzending met een kijkdichtheid van 5,6% startte (doelgroep 20-49 jaar), deze inmiddels uitgelopen naar 8,5%. Ook de resultaten van zondagavonduitzending zien we met de week toenemen naarmate de competitie haar einde nadert. Van een gemiddelde kijkdichtheid van 13,6% (20-49 jaar) in januari naar een gemiddelde kijkdichtheid van 15,3% vijf wedstrijden voor het einde van het seizoen. Hiermee realiseert de zondagavonduitzending vanaf januari een gemiddeld marktaandeel van 38,6% binnen de leeftijdsklasse 20-49 jaar.

Niet alleen de Publieke Omroep plukt de vruchten van het spannende slot in de Eredivisie, maar ook RTL 7 pikt een graantje mee. Wilfred Genee en Johan Derksen laten met het praatprogramma ‘Voetbal International’ erg mooie resultaten zien. Enkele jaren geleden stond het programma nog op de nominatie om van de Nederlandse televisieschermen te verdwijnen. Genee en Derksen moesten zelf op zoek naar sponsoren om het programma te financieren.

Vanwege de goede resultaten heeft RTL naast de uitzending op vrijdag ook een plekje op maandag binnen het prime time tijdvak (20.30 - 22.00 uur) voor de voetbaltalkshow ingeruimd. Sinds de hervatting van het voetbalseizoen zijn de toch al goede kijkdichtheden van het programma binnen de RTL7 doelgroep, mannen 20-49 jaar, met ruim 48% toegenomen naar 5,8%. Dit komt overeen met een marktaandeel van ruim 13% binnen de mannelijke kijker tussen de leeftijd van 20 t/m 49 jaar.

De goede resultaten van het progamma blijken niet voor iedereen even positief. Vorige maand verscheen het bericht dat ‘Voetbal International’ wellicht naar de SBS zender Veronica zou verhuizen, inmiddels hebben de heren Genee en Derksen een nieuw contract getekend wat hen minstens tot en met 2012 bij de mannenzender van RTL houdt. Voorwaarde was echter dat Wilfred Genee de presentatie van alle voetbaluitzendingen op RTL voor zijn rekening neemt. Kortom de verlenging van Genee en Derksen heeft gezorgd voor het vertrek van Humberto Tan bij de zender na deze zomer. Momenteel ziet het er overigens wel naar uit dat Humberto Tan bij ‘RTL Boulevard’ betrokken blijft.

Nu het voetbalseizoen haar einde nadert en begin mei de prijzen verdeelt worden betekent dit niet dat hiermee ook ‘Voetbal International’ een zomerstop tegemoet ziet. Wilfred Genee en Johan Derksen krijgen het deze zomer tijdens het WK voetbal alleen maar drukker. Tijdens het mondiale voetbaltoernooi zullen de heren tweemaaldaags op tv te zien zijn tezamen met hun vaste side-kick René van der Gijp. Het WK programma zal de sfeer moeten uitstralen van het voorheen succesvolle ‘Villa BvD’. Kijkend naar de florerende kijkdichtheden van ‘Voetbal International’ ziet het er naar uit dat ook hun WK programma een succes gaat worden.

Robert-Jan Duk, Senior RTV-planner, ZenithOptimedia Nederland

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.