Voetbal een vrouwenspelletje?

29-06-2010 (14:11) - Kijkcijfers

Alhoewel er al ruim twee weken op de publieke omroep de woorden ‘Ke Nako’ (‘Het is tijd’ in het Swahili) klinken, daar lijkt het erop dat het WK nu pas echt voor het Nederlands Elftal en de Nederlandse kijker is begonnen. Na de vierde overwinning op rij en het behalen van de kwartfinale zal de eerste echte krachtmeting voor het ietwat zakelijke Oranje zich aandienen. Nederland treft Brazilië in de volgende match. De ‘gele kanaries’ worden toch gezien als één van de favorieten. Daarbij in het achterhoofd hebbende dat Nederland tijdens het WK ’94 (kwartfinale) en in de halve finale tijdens het toernooi in ’98 door Brazilië werd uitgeschakeld, maakt de komende tegenstander tot een ware ‘angstgegner’.

Naarmate het toernooi vordert zien wij ook dat de beeldradio (Afrikaans voor TV) in nog grotere getallen worden ingeschakeld op de wedstrijden van het Nederlands Elftal. De best bekeken wedstrijd tijdens dit toernooi is nog steeds de laatste groepswedstrijd van Nederland tegen Kameroen. In totaal hebben 7,2 miljoen personen deze wedstrijd gezien in de leeftijd van 6 jaar en ouder, hierbij zijn de personen die deze wedstrijd buitenshuis hebben gekeken niet meegerekend. Echter de achtste finale tegen Slowakije heeft ondanks het ongunstige tijdstip van uitzenden ook nog 6.072.000 beeldradio kijkers (6+) in de huiskamers weten te trekken. Dit heeft geresulteerd in een marktaandeel van 90,7% (6+). Veel mensen hadden vrijgenomen om deze wedstrijd live vanachter de beeldradio te kunnen volgen. Zolang het Nederlands Elftal actief blijft in Zuid-Afrika is de verwachting dat ook de volgende wedstrijden van Oranje een record opleveren. Bij een finale met Nederland is de kans zelfs groot dat het kijkcijferrecord uit 1998 (Nederland - Brazilië, halve finale) van 11,7 miljoen kijkers zal worden verbroken. Alleen de start van de schoolvakanties lijkt nog roet in het eten te kunnen gooien.   

Nu de vrouwen bovenaan staan in menig WK voetbalpoule leeft het Nederlands Elftal ook bij hen extra en staan zij voor de volle honderd procent achter onze jongens. Er is dan ook haast geen verschil waar te nemen in de kijkdichtheden tussen man en vrouw bij de wedstrijden van Oranje. De verdeling is hier dan ook zo een 50/50. Bij de wedstrijd tegen Slowakije lag de kijkdichtheid zelfs iets in het voordeel van de vrouwelijke kijker, 38,2% vs. 38,1% binnen de leeftijdsklasse 20-49 jaar. Het lijkt erop dat voetbal dus steeds meer een vrouwenspelletje wordt. Dit is uiteraard maar moeilijk te accepteren voor veel ‘mannelijke’ voetbaldieren. RTL7 komt met de ultieme oplossing: ‘VI Oranje’. De vrouwonvriendelijke opmerkingen van Johan Derksen aan tafel bij ‘VI Oranje’ lijken het steeds beter te doen onder de mannelijke kijkers. Waar het programma met de eerste (late) uitzending een kijkdichtheid van 2,5% wist te realiseren, daar werd na de achtste finale van Oranje het een kijkdichtheid van 5,9% gerealiseerd binnen de doelgroep mannen 20-49 jaar. Hier lijkt het motto, voor mannen, door mannen wel op zijn plaats. 

Robert-Jan Duk, Senior RTV planner ZenithOptimedia Nederland

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.