Waar is de Mol: SBS of Veronica?

27-09-2011 (10:09) - Kijkcijfers

Op 5 september was het zover, het vijfde seizoen van ‘Waar is de mol’ ging van start. Het belooft weer een mooi seizoen te worden, omdat Johhny de Mol veel interessante gasten zoals Johan Derksen, Paul de Leeuw, Yolanthe Sneijder Cabau en Katja Römer Schuurman heeft weten te strikken voor zijn programma. Samen met de BN-ers zal hij deze serie in landen als Mongolië, USA en Polen op zoek gaan naar mooie verhalen en leuke activiteiten. Alles stelt Johnny in het teken om meer te weten te komen over wat zijn gesprekpartners in het dagelijks leven doet bewegen. 

Waarin verschilt zich het nieuwe seizoen van Waar is de Mol ten opzichte van de voorgaande seizoenen? Het programma zelf is niet veel veranderd, wel heeft SBS ervoor gekozen om het programma op SBS6 uit te zenden waar dit voorheen uitsluitend op Veronica te zien was. De herhaling van het programma is nog wel op Veronica te zien. 

De eerste aflevering op SBS6, met als bekende BN-er Irene Moors, heeft op de doelgroep 20-49 jaar een gemiddelde kijkdichtheid behaald van 5,4% en het marktaandeel was 12,6%.   

Opmerkelijk is als we de kijkcijfers van het vierde seizoen erbij pakken dat het programma beter werd bekeken door vrouwen dan door mannen. Dit terwijl Veronica gezien wordt als een mannenzender … Omdat SBS dit klaarblijkelijk ook heeft ingezien mocht het programma de stap maken naar grote broer SBS6. 

In het nieuwe seizoen, waar het programma dus op SBS6 wordt uitgezonden, blijft het kijkersprofiel hetzelfde als in het vierde seizoen waar de vrouwen de bovenliggende doelgroep blijft. De enige aflevering in seizoen vijf waar de mannelijke doelgroep een hogere kijkdichtheid realiseerde was die met Johan Derksen. Deze aflevering behaalde op de doelgroep Mannen 20-49 jaar een gemiddelde kijkdichtheid van 6,4% (circa 219.136 personen) en op Vrouwen 20-49 jaar 6,1% (circa 206.607 personen). Het verschil mag dan wel nihil zijn toch blijkt dat de BN-er die te gast is wel degelijk invloed heeft op het kijkgedrag.  

Conclusie is dat de zender een goede keuze heeft gemaakt met de switch naar grote broer SBS6. Waar de gemiddelde kijkdichtheid van seizoen vier op de doelgroep 20-49 jaar nog op 4,1% lag is dit bij SBS6 gestegen naar 5,9%.   

Daniel Dresden, RTV Planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.