WK: Gek op Oranje!

15-06-2010 (09:59) - Kijkcijfers

Vrijdagmiddag 11 juni 16:00 uur Nederlandse tijd, Zuid-Afrika tegen Mexico, hard zoemende vuvuzela’s… Het WK 2010 is begonnen! Circa 2,1 miljoen Nederlanders keken naar deze eerste wedstrijd. Maar eigenlijk is het WK in Nederland pas met de wedstrijd van Oranje begonnen. Deze kluisterde circa 4.166.000 Nederlanders aan de buis. Aan de overheersende oranjekleur in vele straten is af te leiden dat Nederland gek is op Oranje!

Voor adverteerders is de ‘Oranjegekte’ een uitgelezen kans om de Nederlandse consument te bereiken. En dat doen ze dan ook massaal met WK-inhakers. Zo kwam TNT Post met de WK Toeter, de Staatsloterij met de WK-kroon en Nuon met het temperatuurgevoelige shirt.

Ook de supermarktketens vallen op met hun WK-akties. Albert Heijn met de beesies, Plus met de juichbandjes, C1000 met de gogo’s, Super de Boer met de bungels en Dirk/Bas/Digros met de WK-handjes.

Waar de meeste supermarktketens medio mei al volop inhaakten op het WK, trapte Albert Heijn pas een week voor de start van het WK af. AH zal ook tijdens de komende WK-wedstrijden volop aanwezig zijn.

Naast de supermarktketens haken ook de biermerken massaal in op het WK 2010. In de weken 20 t/m 23 heeft Heineken de meeste GRP’s ingezet, namelijk ruim 600 GRP’s. Gevolgd door Grolsch met ca. 345 GRP’s en Bavaria met ruim 250 GRP’s (doelgroep 20-49 jaar).

Ondanks dat Bavaria in deze weken niet de meeste GRP’s heeft ingezet, valt met zekerheid te zeggen dat ze met de Dutch Dress veel PR hebben gegenereerd. Want wie heeft nou niet de dames in deze leuk, oranjegekleurde jurkjes op de tribunes zien juichen. Heineken in ieder geval wel, want als sponsor van de KNVB waren ze helemaal niet blij met alle aandacht voor deze ‘Bavaria-dames’ en SBS is dan ook verzocht deze dames tijdens de resterende oefenwedstrijden niet meer prominent in beeld te brengen.

Ook tijdens de wedstrijd tegen Denemarken was het weer gelukt om een aantal dames in Dutch Dress binnen te smokkelen. Een slimme zet van Bavaria, want met relatief lage kosten wordt er een enorm kijkerspubliek bereikt.

Ter vergelijking: voor het uitzenden van een 30”-commercial rondom een wedstrijd van onze jongens zal de adverteerder diep in de buidel moeten tasten. Zo mag men bij de poulewedstrijd Nederland – Denemarken het ‘luttele’ bruto bedrag van € 75.000,- neertellen. Naarmate het toernooi vordert zal deze prijs hoger nog oplopen, bijvoorbeeld € 96.000,- bruto voor het adverteren rondom de achtste finales.

De STER heeft het grote voorrecht de WK-wedstrijden te mogen verslaan. In 2006 zag de STER door het WK zijn marktaandeel stijgen op de doelgroep 6+  van ruim 32% naar 45%. Dit ging vooral ten koste van het marktaandeel van RTL, zij daalden van ca. 23,5% naar 18,5%. SBS verloor ongeveer 2% marktaandeel. Het beperkte verlies van SBS heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat SBS ook in de zomermaanden doorprogrammeert en dat ze zich met hun NET 5-zender richten op de vrouwen. De verwachting is dat ook tijdens dit WK RTL marktaandeel zal moeten inleveren en de STER uiteraard de grote winnaar zal zijn. Of onze Nederlandse sterren gaan winnen? Een ding is zeker: wij juichen voor Oranje!

Babette van der Reijden, RTV-planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.