Yolanthe als Voetbalvrouw

15-12-2009 (10:30) - Kijkcijfers

Hoogblonde dames met teveel geld en tijd. De glitter en glamour van het voetbal. De hele dag lekker shoppen, lunchen met je vriendinnetjes, met de andere voetbalvrouwtjes afspreken en lekker roddelen over elkaar maar wel in de leukste en laatste designer outfits. Want in gewone C&A kleding kan dat natuurlijk niet.

Maar is het leven van een voetbalvrouw ook daadwerkelijk zoveel Glitter en Glamour? En vind Nederland het leven van voetbalvrouwen nog steeds wel zo interessant? 

Het eerste seizoen ‘Voetbalvrouwen’ werd op Talpa uitgezonden vanaf zondag 18 maart 2007 om 20:30 uur. De cast bestond uit Victor Löw, Leontine Borsato, Barry Atsma, Lone van Roosendaal, Bas Muijs en Nicolette van Dam. De cast en de verhaallijn vallen goed in de smaak bij de Nederlandse kijker. Gemiddeld keken er 755.000 personen van 20-49 jaar (kijkdichtheid 11,0%) naar de belevenissen van de Heros vrouwen. “Voetbalvrouwen’ behoorde daarmee tot de meest populaire programma’s van Talpa. 

Seizoen twee volgde vanaf 2 maart 2008 en wel op RTL4. De cast is nog precies hetzelfde en de verhaallijn werd spannender, maar de kijkers haakten af. De eerste aflevering had een gemiddelde kijkdichtheid van 4,2% op de doelgroep vrouwen 20-49 en 4,8% op de doelgroep 20-49 jaar. Gelukkig werd de serie geleidelijk wel weer beter bekeken. Gemiddeld keken er 521.000 personen (20-49 jaar) naar de afleveringen. Ondanks de lichte terugval van de kijkcijfers positioneerde RTL ‘Voetbalvrouwen’ in het programmaschema als opvolger van ‘Gooische Vrouwen’. Deze serie behaalde in 2009 een gemiddelde kijkdichtheid van 11,1% op 20-49 jaar behaalde en 16,2 % op de doelgroep vrouwen 20-49 jaar.

Seizoen drie had al voor de start van de serie een mooie meevaller: want laat nu net het nieuwe castlid Yolanthe Cabau van Kasbergen toevallig ook echt een relatie hebben met een voetballer. Haar relatie met Wesley Sneijder leek een perfecte pr-stunt, maar bleek toch ‘echt’ te zijn. Seizoen 3 startte op vrijdag 30 oktober 2009 om 20:30 uur. Het was de vraag of de vernieuwde cast en de nieuwe uitzenddag wel goed zou uitpakken voor ‘Voetbalvrouwen’.

Het bleek dat trouwe kijkers het programma nog steeds weten te vinden. Zo realiseerde de eerste aflevering een kijkdichtheid van 13,0% op de doelgroep vrouwen 20-49 jaar. Maar toch zijn er geleidelijk wat afhakers. De gemiddelde kijkdichtheid op de doelgroep vrouwen 20-49 jaar is na zeven afleveringen 9,4%, wat uitkomt op circa 319.000 vrouwen. Het kan zijn dat niet iedereen Solange herkent in Marit van Bohemen of dat men Yolanthe in het echte leven een betere voetbalvrouw vindt. 

Het gemiddeld aantal mannen tussen de 20 en 49 jaar dat in 2009 per aflevering naar ‘Voetbalvrouwen’ kijkt is ongeveer 184.000. Hiervan kunnen we stellen dat ze gecharmeerd zijn van de serie of misschien wel alleen van Yolante Cabau van Kasbergen. Wie zal het zeggen?

Naoual Chaara, RTV-planner ZenithOptimedia

 


Reacties

ik ben 47 en keek ook naar voetbalvrouwen,en de 1st 2afleveringen ook maar ik iriteer me mateloos aan het acteerspel van Yolanthe ik keek ook al niet naar onm toen was ze nog niet zo bekend,toen keek ik ook al niet vanwege haar acteren ,ik werk in de zorg dus veel vrouwen en mijn collega's vinden dit ook ze is te gemaakt ook met intervieuws ze is te gemaakt ,nu dit is mijn mening en dat komt niet door andere programma's als wij vrouwen iets leuk vinden zijn we daar best wel trouw in en zappen niet zoals mannen dat doen
Rita @ 17-01-2010 04:06 uur