Appen met Reuben Alexander over de actie van Buutvrij For Life

28-11-2023 (13:01) - Appen met

Buutvrij for life is een speciale actie gestart: De Ophefuitverkoop. Tijdens deze uitverkoop kan je voor een goede prijs een vraagstuk neerleggen bij het Amsterdamse reclamebureau. We appte met Reuben Alexander, medeoprichter van Buutvrij For Life, over deze actie en de zware periode waar het bureau op dit moment doorheen gaat. 

Whatsapp status: -

Goedemorgen Reuben, je appt met Nynke van Fonk magazine. Alles goed op deze koude ochtend?

Ha Nynke!
Niet alles is goed om eerlijk te zijn. Het zijn een beetje schizofrene tijden. Maar het is droog buiten. Dat is fijn.

Ja dat is minder inderdaad. Ik las dat jullie een actie zijn gestart met Buutvrij waarbij er bij jullie voor een goede prijs een vraagstuk neergelegd kan worden. Hoe zijn jullie tot deze ophefuitverkoop gekomen?

Ja klopt. Wat leuk dat je het gezien hebt. We zitten in een perfect storm helaas. Aantal campagnes die niet doorgaan, aantal campagnes die doorgeschoven worden naar 2024, iemand die de rekeningen niet betaalt..Buffer op, te weinig werk nog in 2023. Een optelsom die ons voor de keus stelde: gaan we de stekker er nu uittrekken, of gaan we nog iets proberen te redden. We kozen voor het laatste.
We informeerden ons team, deden twee pizza-avonden met z'n allen (brainstorms buiten werktijd) en gaven antwoord op de vraag: hoe kunnen we iets doen waar we wereldkampioen in zijn en daarmee "snel" genoeg geld verdienen om (voorlopig) te overleven. Dat leverde GROTE OPHEFUITVERKOOP op. En daar zitten we nu middenin.

Lastige tijden dus. Maar goed dat er een paar pizza’s later toch een mooie actie uitgekomen is. Hoe waren de verwachtingen vanuit jullie kant voordat de actie live ging?

Je moet je voorstellen dat we deze campagne in korte tijd opgetuigd hebben, naast het betaalde werk dat er lag. Dus we hebben met het hele team behoorlijk hard moeten werken en dan lukt het nooit de campagne een 10 te maken. En dan opeens is het vrijdag 24 november, Black Friday, en dan ga je live.
We weten dat mensen ons haten of van ons houden (we zijn vrij activistisch, hebben een sterk moreel kompas en doen dingen écht anders dan de meeste reclamebureaus) dus dat kan dan twee kanten op gaan.

We hoopten op wat liefde vanuit het vak, betaald werk (want potjes moeten toch op aan het eind van het jaar) en een beetje ophef. (De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we ook een keer Thais gegeten hebben op een pizza-avond trouwens).

Wat waren de reacties van klanten en iedereen in de omgeving op deze actie toen die live was gegaan?

Ja, das een goeie vraag. We belden de afgelopen weken als eerste al die leuke mensen waar we mee werken en vertelden dat we het zwaar hebben. We gaven natuurlijk antwoord op vragen als ‘hoe serieus is het?’ en ‘lukt het nog om onze opdracht te doen?’. Daar was het wel even spannend voor ons natuurlijk.
Maar we beantwoordden vooral vragen zoals ‘wat kan ik voor je doen?’ en ‘hoe gaat het met je?’. Dus die kwetsbaarheid, eerlijkheid en openheid werkte supergoed. De reacties die er vanaf vrijdag gekomen zijn op onze OPHEFUITVERKOOP zijn NIET NORMAAL.

Het regent leads en liefde. Mensen zeggen dingen als: "dit gaan we niet laten gebeuren", "Holy shit, wat sterk dat jullie dit zo open een kwetsbaar delen. Jullie zijn een voorbeeld voor de markt". En iedereen wil helpen. Creatieven, strategen, producers, fotografen iedereen biedt aan om te komen helpen. Dus dat sterkt ons wel in ons geloof dat er hoop is. Meer dan 400.000 mensen hebben het bericht op Linkedin gezien. Het regent hartjes en en appjes. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook gewoon om betaalde opdrachten. En dan het liefst voor mensen en merken die het beste met de wereld voor hebben.

Wauw wat fijn dat er zoveel positieve reacties zijn en het veel gezien wordt. Nu is natuurlijk de grote vraag, heeft de actie geholpen?

Haha, ik zou willen dat ik die vraag al kan beantwoorden. De actie ís aan het helpen. Dus: er zijn tientallen opdrachten binnen gekomen die we allemaal proberen te verwerken. Waar ik erg blij mee ben is dat veel groene/ goeie merken ons weten te vinden. Zoals: WWF, Greenwheels, Stichting Sheltersuit, Crisp, Johnny Cashew om er een paar te noemen. En dan dus ook voor de dingen die we het liefste doen: Merkfundamenten, copy, (radio) commercials, activaties of met een vrije opdracht. Dus dat is te gek.

Verder helpt de actie voor heel veel positieve vibes. En die konden we wel echt even goed gebruiken op kantoor.
We zijn echt een beetje emotioneel door alle liefde en steun van alle kanten. Ook van veel andere bureaus trouwens.  Maargoed: en daar wil ik duidelijk over zijn: we zijn er nog niet. Het is ook gewoon heel spannend.
Dus meer mooie opdrachten zijn meer dan welkom. SALESPITCH-UIT.

Mooi dat het er op gaat lijken dat de actie helpt. Mocht het een groot succes blijken, zou je dit dan elk jaar herhalen? 

De actie is een noodgreep die je maar één keer in je leven doet. Dus: nee. Ik hoop echt met heel mijn hart dat het ons lukt om deze taaie periode door te komen en er sterker uit te komen op een duurzame manier. En dat we er ook wat van leren. Het product dat we bieden in deze actieperiode is: een creatieve oplossing voor je uitdaging in 1 dag voor 3800- euro (meer betalen mag). Dat hebben we bedacht omdat we met Buutvrij wereldkampioen zijn in spraakmakende ideeën in die eerste fase. 's Ochtends en briefing, aan het einde van de dag een presentatie van waar we dan staan. (Dan mag je kiezen of het gepresenteerde zelf uit voert, met je andere lievelingsbureau óf dat je die vervolgopdracht met ons oppakt in 2024). Als blijkt dat dat supergoed werkt en we slimmer en sneller kunnen werken als team, zonder in te boeten op kwaliteit, zou ik me kunnen voorstellen dat we "één dag BUUTVRIJ" wél als nieuwe propositie kunnen opnemen in ons portfolio. Maar nu lopen we wel heel erg op de zaken vooruit.

Ik hoop ook dat der actie eenmalig hoeft te zijn en dat dit genoeg oplevert om sterker te worden. Aan jullie inzet zal het niet liggen denk ik. Ik wil je heel erg bedanken voor dit interview en heel veel succes wensen de komende tijd!

Jaaaaa, dank voor je tijd en het platform Nynke!