Appen met Seema Sharma over de toekomst van AI in de creatieve industrie

14-11-2023 (14:41) - Appen met

Seema Sharma heeft zich in haar carrière, de laatste zes jaar als creatief directeur bij Edelman, over heel wat creatieve vraagstukken gebogen. Haar nieuwsgierigheid staat niet stil is te lezen in haar nieuwe publicatie The New Creatives. Met AI als co-auteur zocht zij uit hoe kunstmatige intelligentie de toekomst van de creatieve industrie zal beïnvloeden.

Status: Beschikbaar

Hoi Seema! Dit is Maartje van Fonk magazine
Leuk om je even te spreken. Hoe gaat het met je?

Hi Maartje! 
Het gaat goed, het regent pijpenstelen alsof de hemel huilt, maar we blijven lachen.

En daar heb je alle recht op met zo'n mooie publicatie!
Vertel, waar is de inspiratie voor The New Creatives vandaan gekomen?

Oef, dan moet ik even teruggaan. Ik denk dat het zaadje in mijn jongere jaren is geplant, ik schrijf daarover ook in het boek, toen ik zo’n beetje verslaafd was aan internet en alles wat daarop volgde. Vervolgens de creatieve industrie ingerold en zonder blikken of blozen gewerkt met AI alsof het hartstikke normaal is. Op een gegeven moment mezelf afgevraagd, wat betekent dit eigelijk voor mij als creatief? Voor creatieven überhaupt? Voor deze industrie?

Gaaf! En kijk je daarin vooral terug op wat er nu allemaal kan/is gedaan, of kijk je vooral vooruit naar een toekomst met AI?

Ik wilde bewust niet terugkijken. Dat is ook niet bij te houden om eerlijk te zijn. Ik was nieuwsgierig naar wat dit gaat doen, op de lange termijn. Hoe zit het met onze creativiteit? Welke rollen bestaan er straks niet meer? Wat voor rollen gaan erbij komen? Hoe gaat dit het creatieve denkproces beïnvloeden? Het briefingproces? De dynamiek tussen klant en bureau? Ons verdienmodel? Gaat het creatieven lui maken? Worden we hier emotioneel intelligenter van? En vooral, wat is menselijke creativiteit straks waard?

Maartje: Een hoop vragen dus! Heb je die allemaal kunnen beantwoorden?
Of beter: ben je tevreden met de antwoorden die je hebt gevonden?

Voor een groot deel wel. Ik wilde niet per se een boek maken dat alle antwoorden heeft, of de waarheid in pacht heeft, maar een boek dat je aan het denken zet en perspectief biedt. Daarom heb ik gekozen voor de set up om hier een gesprek van te maken met AI. Op de eerste plaats omdat ik niet wilde verbergen dat ik duidelijk de input van AI gebruik, maar ook omdat ik geloof dat dingen, ideeën, perspectieven beter worden door een goed gesprek. En het is wel grappig welke kant dit op ging, het systeem leerde mij op een gegeven moment ook beter kennen.

Interessant; hoe heb je dat gesprek ervaren?
Waren er ook momenten dat AI net even niet lekker meewerkte of je niet begreep??

Ja dat was interessant. Want ik denk dat de meeste mensen AI tools gebruiken om het systeem een opdracht te geven, maar niet per se voor een gesprek. Want dan moet je namelijk over het punt heen dat het een machine is. Ik zie het dan ook meer als collectieve intelligentie, een verzameling van heel veel geschreven inzichten, met allerlei verbanden en correlaties die een mens wellicht zo snel niet kan maken en dus een super interessante bron van informatie. Dat ging ook vaak genoeg mis, maar na weken 'in gesprek' ontstaat er een soort van verstandhouding waarin AI 'snapt' wat voor gesprek dit is. Ook de domme output wilde ik daarin meenemen, juist om te laten zien dat je niet klakkeloos dingen kan overnemen.

Leuk! Heb je daar zelf dingen uitgehaald, die je totaal niet had bedacht toen je aan The New Creatives begon?

Behoorlijk wat dingen. Ik besefte me niet wat de impact was van AI op het milieu (de servers om modellen te trainen bijvoorbeeld). Maar ook zijn er goede ideeën ontstaan om auteursrecht te beschermen. Er werd er een nieuw verdienmodel gesuggereerd voor bureaus. Een nieuwe manier van briefen waar ik erg enthousiast van werd. De nieuwe rollen vond ik verrassend. Ik vond het inspirerend om beter te begrijpen wat onze rol wordt als creatieven en marketeers. En daarnaast heeft het gesprek me geleerd hoe AI en nieuwe technologie onze emotionele intelligentie kan versterken.

Nice, je hebt mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt en ben benieuwd hoe we de creatieve industrie de komende tijd zullen zien veranderen
Bedankt voor je tijd Seema (:

Graag gedaan! Have fun reading!

The New creatives is hier verkrijgbaar.