‘Virtual Reality wordt binnenkort mainstream’

02-12-2015 (16:54) - Appen met

MediaMonks werd begin deze week zowaar nog groter. Het digitaal productiebureau nam het Zweedse Stopp – onder leiding van CEO Pasi Helin – over: postproductie en virtual reality zijn de belangrijkste aanvullingen.

Tijd om ‘Main Monk’ Victor Knaap (rechts op de foto) van MediaMonks tussen al zijn meetings door te interviewen via WhatsApp. 

 
Beste Victor, dit is Jasper van Laar van Fonkonline.nl  
Ik kreeg je telefoonnummer van Henriëtte voor een kort interviewtje aangaande de overname van Stopp, via WhatsApp. Geef jij aan wanneer het jou schikt?
‘Ben bereikbaar tot 14.00. Heb wel een paar meetings vandaag, dus reageer tussen de bedrijven door. Is alleen via WhatsApp, toch?'
 
Bedankt. Ja het is alleen via Whatsapp. 
Direct maar de eerste vraag dan: waarom neemt MediaMonks Stopp over?
‘Nou je valt gelijk met de deur in huis... ;) Mooi! 
Er zijn een paar redenen waarom we Stopp interessant vonden en de gesprekken zijn aangegaan:
- ze hebben het beste virual reality portfolio in de wereld. Niemand heeft meer cases en ervaring met vr-content productie dan Stopp... Ehhh MediaMonks Stockholm… 
- we hebben beiden een kantoor in L.A., wij zijn nog relatief kort daar, dus door de teams samen te voegen, verdrievoudigen we onze footprint.
- We halen een bak ervaring in postproductie binnen, Stopp is opgezet door Pasi Helin, ex the mill en glassworks en zijn team strijdt mee met de top van de postproductiewereld.
- last but not least. We krijgen een kantoor in Stockholm erbij, niet alleen leuk om naar toe te gaan, maar het geeft ons vooral toegang tot Zweeds digitaal talent.'
 
Dat is direct al erg volledig :) 
Hoe kwam deze overname tot stand?
‘We hebben veel tegen Stopp gepitched de afgelopen jaren. Als een project een stevige VFX- of VR-insteek had, dan hadden zij de beste kans en als het digitaal of film heavy was, wonnen wij vaker... We kennen elkaar daardoor goed, hebben respect voor elkaars expertise en we hebben ook in meerdere projecten met elkaar gewerkt op verschillende onderdelen.
Volgens mij niet helemaal antwoord op je vraag…
Wacht even.’

Ok.
‘Sorry duurde even, was even met een andere overname bezig... Geintje ;)’

Haha
‘Onze L.A.-kantoren zitten in Venice in dezelfde straat, dus kwamen we elkaar steeds vaker tegen. Niet alleen in pitches maar ook in de kroeg om de hoek. Na een paar biertjes begonnen we te brainstormen over een eventuele samenwerking. Als alle reclamebureaus waarvoor we werken ons toch beiden willen hebben, wat zou er dan gebeuren als we ons talent zouden bundelen?
Dat is gebeurd en werkt fantastisch! We hebben dezelfde productiementaliteit, hetzelfde meegemaakt, maar onze teams zijn complementair. En het werkt! Onze gezamenlijke portfolio maakt ons het meest prijswinnende productiebureau in de wereld. 24 Cannes Lions in 2015 en 134 FWA's! Gister hebben we op de eerste dag van de Eurobest samen 27 nominaties ontvangen...’
 
Een fusie n.a.v. een biertje in de kroeg, mooi hoor.
‘Dat kan je alleen maar verzinnen onder een biertje!’
 
Stopp is zoals je al aangeeft, vooral groot in virtual reality. Wat wil MediaMonks hiermee (nog) meer gaan doen?
‘VR zit in de absolute beginfase. Er zijn slechts een paar goede voorbeelden gemaakt in de wereld. Mijn voorspelling is, en daar heb je echt geen glazen bol voor nodig, dat VR mainstream gaat worden in de komende 6 tot 12 maanden. Dan wil elk bureau, elk merk een VR-project opstarten. Geen van de traditionele filmpartijen, noch de digitale partijen is daar klaar voor. Wij hebben nu hele specialistische VR-productiekennis in huis in al onze kantoren. En er komt veel kijken bij een goed VR-project. Het vergt een andere kijk op creatie, regie, postproductie, sound en we zijn zelfs camera opstellingen aan het maken, omdat de hardware nog niet klaar is voor complexe shoots.’

Interessant! 
Wat zijn verdere toekomstplannen voor MediaMonks?

(Knaap stuurt deze onderstaande foto als antwoord op de vraag, red.)


Pasi Helin geeft aan zich al te verheugen op de volgende award. Welke wordt dat wat jou betreft?
‘Eerst even genieten van dit moment... we hebben 15 jaar keihard gewerkt om dit te bereiken! 
Ik stuur je donderdagavond wel een appje hoe we het gedaan hebben op de Eurobest. Goed?’

Ervan genieten klinkt natuurlijk als een goed idee. 
Ja graag!
Is er verder nog iets dat je kwijt wilt?
‘Vind “na Eurobest laat ik je het weten” best wel een goed eindantwoord eigenlijk... ;) het gerucht gaat namelijk dat we best eens iets kunnen winnen daar. Met N=5 Pridesteam, DDB Phonebase en Forsman & Bodenfors en Unicef (met Zlatan) maken we een goede kans!’

Heel veel succes! Ik ben benieuwd en kijk uit naar je appje.
Voor nu: bedankt voor je tijd. Ik zal het via deze weg met je delen als het live staat.
‘Thanks en superleuk om te doen dit!’

Zeker, helemaal insgelijks!
Ciao for now.