WhatsAppen met Boy Vissers

WhatsAppen met Boy Vissers

17-07-2018 (10:37) - Appen met

Verzekeringsmaatschappij Anderzorg heeft psychobioloog Boy Vissers ingeschakeld bij hun campagne om verslaving aan social media tegen te gaan. Want de stofjes in je hoofd elke keer als je een notificatie krijgt, blijken rare dingen te doen met je hoofd. Waardoor je zomaar drie uur per dag op je telefoon zit. We vroegen Boy naar het hoe en wat.


WhatsApp-status: Quo

 

Hi Boy, digitale dopamine, wat is het precies?
Het is de dopamine ‘release’ die je krijgt van een digitale bevestiging. De term zelf is bedacht voor deze campagne. 


Anderzorg kwam bij jou terecht om de aandacht te vestigen op de verslavende werking.

Ja, klopt. 


En wat doet een psychobioloog precies?
Een psychobioloog lijkt op een psycholoog, maar onderzoekt de wereld meer vanuit de chemische processen in je hersenen in plaats van gedragingen. 


En socialmedia zorgen voor bepaalde stofjes in je hoofd?
Onder andere. De meeste gedragingen gaan gepaard met ‘stofjes’. Het speciale aan social media is dat je continu contact maakt en vaak bevestiging krijgt, waardoor er inderdaad vaker van die stofjes vrij kunnen komen. 


En daar wordt opzettelijk op ingezet toch? Al die notificaties zodat je toch elke keer weer gaat kijken.
Ja! Grote bedrijven ontwerpen hun producten/apps zo dat je telkens terug komt en langer blijft. Notifications en infinite scroll zijn daar voorbeelden van. 


Kun je iets vertellen over de campagne van Anderzorg in dat kader?
Anderzorg richt zich op moderne zorgvragen en digitale ‘verslaving’ is een groeiend probleem.
Vandaar dat ze deze campagne zijn gestart. De bedoeling is op een sympathieke wijze digitale verslaving aan te kaarten zonder belerend te worden. 


Het plan is dat consumenten in 21 dagen 'cold turkey' afkicken, wat zijn de reacties?
Bijna uitsluitend positief! Mensen vinden het een leuk initiatief. Ze beseffen vaak dat overmatig telefoongebruik ook nadelige gevolgen voor hen heeft en zijn vaak nieuwschierig naar wat er met hen gebeurt als ze bijvoorbeeld even geen instagram gebruiken. 


De campagne is dan wel weer via Instagram. Is dat niet tegenstrijdig?
Instagram is het meest gebruikte kanaal van onze doelgroep. Om mensen te laten minderen met instagram is dat dus een logische plek om mensen uit te nodigen te minderen. Instagram zelf is natuurlijk niet slecht het overmatige gebruik ervan kan dat wel zijn. 


Hoeveel uur zit je zelf op je telefoon eigenlijk? :)
Dit interview verdubbeld ongeveer mijn ‘time spent':) 


Haha! Dat valt dus behoorlijk mee. Komen we er ooit vanaf? En wat is de beste manier?
Mensen spenderen gemiddeld ongeveer 168 minuten per dag op hun telefoon, dat haal ik bij lange na niet. We willen er eigenlijk niet vanaf, mobiel gebruik is niet per definitie slecht, dat is ook het moeilijke eraan. Vergelijk het met obesitas, je wil niet stoppen met eten, je wil dat je bewuste keuzes maakt over eten. Dat is hetzelfde wat telefoongebruik betreft en met deze campagne willen we mensen ondersteunen bewustere keuzes te maken. 


Dank voor je tijd!
Graag gedaan!