Denk klein & handel groot

23-09-2013 (08:50) - Column

Nieuwe Revu, Viva en Flair gaan verdwijnen. Tegelijk met de titels zal een slordige 10% van de werknemers zijn baan verliezen. Je hoeft niet hoog begaafd te zijn om te voorzien dat ook titels als Panorama, NUsport, More than Classic en Lekker hoogstwaarschijnlijk in de ‘uitverkoop’ zullen gaan vanwege een te geringe bijdrage aan de overhead die Sanoma nodig heeft om te overleven. Cashcows als LINDA., Tina en Grazia kunnen daarvan profiteren, de rest delft het onderspit.
 
Lekker maakt misschien in de nieuwe digital focus van Sanoma nog een kans, maar daarin was IENS het concern al ruimschoots voor. Misschien is dat ook wel waar het de afgelopen jaren aan heeft geschort. Er is bij het paradepaardje van de Nederlandse uitgeefbranche te weinig pro-actief ‘ondernomen’. Maar is het daarom ècht nodig dat het rijke Nederlandse (print)medialandschap zo ernstig wordt terug gesnoeid? 
 
Zou het kunnen zijn dat niet de ‘old school’ concerns, maar de kleinere, felxibeler organisaties onder de uitgevers het verschil kunnen gaan maken? Ondernemingen die worden vorm gegeven als schapenwolkjes laten zich immers moeiteloos aaneen rijgen tot een schaap met een dikke en rijke vacht .Een concept waarbij iedere titel de eigen broek op houdt. Met sterk redactioneel en commercieel talent en met, dankzij de relatieve zelfstandigheid, de wil om ‘de betere’ te zijn. 
 
De discussie, voor zover die er al is, lijkt te verzanden in kiezen voor digital of voor print.  Maar het is geen of-of verhaal, het draait om en-en. Dàt, in combinatie met gemotiveerd talent en een ‘moeder’ die bereid is klein te denken en van daaruit groot te handelen, kan het lijntje naar toekomstig succes zijn.
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Daar ben ik het van harte mee eens.
paul mertz @ 23-09-2013 10:07 uur