De wereld stopt met draaien

22-02-2012 (09:33) - Kijkcijfers

Huisvrouwen verenigt u. As the World Turns is niet meer. En dat is al het tweede rustmomentje op de dag wat de Nederlandse huismoeder tussen het strijken, afwassen en stofzuigen moet missen. Na de Oprah Winfrey Show gaat de langslopende Amerikaanse soap ook van de buis.
 
Het kan toch niet zo doorgaan?  Wat moet je als plichtmatige huismoeder nog op een doordeweekse dag doen? Want op het Bubbels Schieten, Farmvillen en Bejeweled spelen raak je op een gegeven moment ook uitgekeken. Je moet toch ergens over kunnen praten met je buurvrouwen en lotgenoten? Misschien een goede zet voor LOI om de verveelde dames aan een thuisopleiding te krijgen? 
Oudere doelgroepen
 
Niet alleen voor de thuiszittende vrouw zal het een onplezierig gemis worden. Ook voor RTL8 zal het afscheid van ASTWT pijnlijk zijn. In korte tijd is de zender twee van haar pijlers kwijtgeraakt en de zender was al niet zo’n kijkcijferkanon. Met een marktaandeel van 2.4% in januari is de zender een leuke aanvulling op het portfolio van RTL Nederland, maar meer ook niet.
 
Marktleider RTL4 zal er ook wel iets van gaan merken, want net als Oprah werden de afleveringen van As The World Turns de volgende dag op deze bereikzender uitgezonden.
 
De herhalingen van de soap op RTL4 werden rond 9.00 en 17.00 uur uitgezonden. Met name de afleveringen in de namiddag werden goed bekeken. De laatste dagen keken er soms meer dan  500.000 personen. Met name de oudere vrouwelijke doelgroepen keken op RTL4 naar ASTWT.
De soap werd op RTL8 rond 22.30 uur uitgezonden. Er keken circa 104.500 vrouwen uit de leeftijdscategorie 20-49 jaar naar de laatste aflevering. Dat waren er zo’n 25% meer als gemiddeld. Maar ook studenten en jonge vrouwen wisten de serie te waarderen. In de leeftijdsgroep 20-34 jaar namen zo’n 40.000 dames in de late avond afscheid van hun favoriete karakters.  
 
13 miljoen gulden
Voormalig RTL-programmadirecteur Ruud Hendriks vertelde op Q Music dat hij destijds van een ‘soap-fabrikant’ een aanbod kreeg. Deze adverteerder beloofde een advertentievolume van 13 miljoen gulden op de RTL-zenders in te zetten. Maar dan moest als tegenprestatie ook een soap uitgezonden worden. Dat werd dus de serie As The World Turns.
 
Het idee voor een eigen Nederlandse soap is hier uit ontstaan. Met zoals bekend GTST als gevolg. Peter Kelder, Arnie Alberts, Martine Hafkamp en Hellen Helmink zagen het levenslicht. Voor de soapfreak ziet het er niet uit dat GTST andere soaps als Goudkust en Onderweg naar Morgen achterna zal gaan. GTST bereikt na wat mindere jaren nu dagelijks meer dan een miljoen kijkers.  
 
Uit de as herrezen 
In 2010 werden er handtekeningenacties opgestart om ervoor te zorgen dat The Bold and The Beautiful niet van de Nederlandse televisie zou gaan. Dit heeft nu geen zin. De stekker is namelijk in Amerika uit de soap getrokken. Teruglopende kijkeraantallen en advertentie-inkomsten waren de reden dat de producenten er geen heil meer in zagen.
 
Het ziet er niet naar uit dat de serie een herstart zal krijgen. Hoewel in soaps is alles mogelijk. Er zijn wel eerder soapkarakters uit de as herrezen, dus waarom niet een hele serie? 
 

Jurgen Verstegen, RTV Director ZenithOptimedia 


Reacties

Is het nodig om zo kleinerend over huismoeders te doen? Alleen het woord al. Zielig.
anna @ 28-02-2012 13:01 uur