Donkere dagen en vervelende verloofdes

18-09-2012 (09:11) - Kijkcijfers

Met de zomervakantie achter de rug en donkere herfstavonden in de nabije toekomst kijken we deze week naar de nieuwe programmering van SBS6 & RTL 5 op de maandagavond. Beide zenders zijn namelijk met een nieuwe invulling gekomen voor deze avond. 
 
Voorjaarsfilms en -series
Waar SBS6 in het voorjaar nog haar maandagavond vulde met films als ‘Couples Retreat’ & ‘Miss Congeniality 1&2’ , wist RTL5 haar kijkers te boeien in een mix van films en series. Onder andere de RTL series ‘Hotter than my daughter’ en ‘In love met Sterretje’ scoorden aanzienlijk beter dan de uitgezonden films. In de voor adverteerders belangrijke doelgroepen 20-49 jaar en 20-34 jaar kwam het gemiddelde kijkdichtheidpercentage voor de mannen niet boven de 2% uit. Het waren voornamelijk de vrouwen die de series wisten te waarderen. Zo was ‘In love with Sterretje’ veruit het populairst met een kijkdichtheid van 7,7% en een marktaandeel van 19,2 % in de doelgroep vrouw 20-34 jaar. 
 
De films op SBS wisten in het begin de doelgroepen 20-49 en 20-34 nog wel te boeien met een kijkdichtheid van 5,2% en een 5,9% voor ‘Couples retreat’ en respectievelijk een 4,1% en 5,1% voor de ‘Fast and Furious’. 
 
Vieze vette vervelende start?
Bij de start van het nieuwe seizoen hebben beide zenders hun programmering omgegooid en nieuwe wapens ingezet. Zo gooit RTL hoge ogen met ‘Mijn vieze vette vervelende verloofde’, een concept overgenomen vanuit de USA. Een reality programma  waarin een jongedame haar familie op slinkse wijze om de tuin moet leiden en moet overtuigen van een gelukkig huwelijk met een vreselijke bruidegom voor € 50.000.-. Het programma is op 27 augustus van start gegaan en laat een stijgende lijn zien in absolute kijkers aantallen. De teller is opgelopen van 158.000 kijkers (20-49 jaar) bij de start naar 235.000 kijkers (20-49 jaar) bij de laatste aflevering.  
 
Morero en de modepolitie
De bruidegom zou zeker niet door de keuring komen van de ‘Modepolitie 2.0’. Dit programma is voornamelijk populair bij de vrouwelijke doelgroepen, maar heeft met een kijkdichtheid van circa  4% nog een lange weg te gaan in vergelijking met de 7,7% van ‘In love with Sterretje’.
Lijnrecht daartegenover programmeert SBS 6 ‘Villa Morero’. Het is een afgeleide uit de populaire serie ‘Gooische Vrouwen’ met als gastheer het karakter Martin Morero. Morero ontvangt elke week op ‘Villa Felderhof’ achtige wijze een frisse combinatie van BN’ers, hetzij op een geheel eigen manier van Jordanese gastvrijheid. 
 
Bij de kickoff  scoorde ‘Villa Morero’ een mooi marktaandeel van 10,6% , echter werd het programma na twee weken omgedraaid met ‘Wie trouwt mijn zoon’ en namen de cijfers een negatieve duik naar 6,8% marktaandeel. 
 
Deze ‘trouwserie’ wordt gepresenteerd door Erik van der Hoff. Hij volgt een viertal ouders en hun zonen in de zoektocht naar een geschikte aanstaande bruid. De ruil met ‘Villa Morero’ heeft voor ‘Wie trouwt mijn zoon’ ook geen positief gevolg, de kijkeraantallen vallen terug naar 2,7% in vergelijking met 4,1% van de week ervoor. 
 
Het blijkt maar weer dat het programmeren  van een goede televisieavond een schaakspel blijft. De komende weken zullen er nog verassende zetten worden gemaakt. De kijker mag in ieder geval blij zijn dat er nieuwe dingen geprobeerd worden.
 

Mark Slagter, ZenithOptimedia  


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.