Lang leve de lentestop van DWDD

04-06-2014 (17:40) - Kijkcijfers

‘Okay, en dan schakelen we nu over van de beverburcht in de Biesbosch naar camera twee. Daar zien we de jonge vosjes die met een prooi bezig zijn. Op camera 8 is even niks te zien omdat de slechtvalk een proefvluchtje aan het maken is.'
 
Dit zijn herkenbare zinnen voor de kijkers van het nieuwe programma ‘Lang Leve de Lente’ (LLdL). Philip Freriks mocht van 26 tot en met 30 mei “LLdL” presenteren. Dat deed hij samen met natuurdeskundige Arjan Postma en presentatrice Anne-Mar Zwart. Vanaf een biologische boerderij ergens in de polder werd er volop geschakeld tussen de verschillende webcams die door het hele land zijn geplaats. Hightech ontmoet de natuur. 
 
De lente is de periode van het jaar dat het wemelt van jonge dieren en de ontwakende natuur. Deze onderwerpen stonden dan ook centraal in alle items van het half uur durende programma van de Evangelische Omroep. De EO kende al grote successen met de aangekochte natuurseries als “Planet Earth” en nu zijn ze dus gekomen met een eigen productie op het tijdslot van “DWDD”. 
 
Het is een zware opgave om het gat van DWDD op te moeten vullen. Het programma van Matthijs van Nieuwkerk is op 6 januari aan haar negende seizoen begonnen. Mede door de verhuizing van Nederland 3, waar het programma vanaf 2005 op te zien was, naar Nederland 1 is DWDD aan het meest succesvolle seizoen bezig met gemiddeld bijna 1,4 miljoen kijkers. Prachtige kijkcijfers. Enorm lastig om die te evenaren in de zomer of lentestop. 
 
En dat lukte het nieuwe programma “Lang Leve de Lente” ook niet. De vijf afleveringen behaalde gemiddeld circa 602.000 kijkers. Het gemiddelde van DWDD van de week ervoor lag op circa 1.090.000 kijkers. Dus daar is een behoorlijke ‘kijkersdip’ te herkennen. 
De eerste aflevering op maandag was de best bekeken aflevering en wist 708.000 Nederlanders te boeien. Helaas liep het aantal kijkers de daaropvolgende dagen terug en het programma sloot op vrijdag af met 410.000 kijkers.
 
Na de vijf afleveringen zat het er weer op. Ondanks de terugloop in kijkcijfers kan geconcludeerd worden dat “LLdL” een mooie aanvulling is op het Nederlandse televisielandschap: een nieuw format met originele onderwerpen. 
 
“Blik op de weg” is de opvolger op het tijdslot en weet ook niet aan de DWDD cijfers te komen. Het blijft onmogelijk om voor DWDD een goede vervanger te vinden. Dat is goed nieuws voor de concurrentie van Nederland 1. Zo zag bijvoorbeeld Utopia haar gemiddeld aantal kijkers van 704.000 naar 816.000 van week 21 naar week 22 groeien. 
 
Mocht je geen aflevering gezien hebben van “Lang Leve de Lente”; ze staan nog op uitzending gemist en je kunt ook nog steeds live de dieren bekijken. De webcams staan nog steeds aan. Op naar de kleintjes van de torenvalk op camera 7

Jurgen Verstegen
RTV Director ZenithOptimedia
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.