Ruben vs Sophie in LA

22-12-2011 (08:26) - Kijkcijfers

In 2008 was het gelijkspel. Ruben Nicolai en Sophie Hilbrand zijn aan elkaar gewaagd, want een gelijkspel betekent verlenging. Dit keer wordt er niet in Nederland gestreden, maar in Amerika. In totaal zijn er zeven afleveringen, dus een gelijkspel zal het niet worden. 
 
Red carpet
In de eerste aflevering was het duo in Los Angeles. Als we denken aan LA, dan denken we aan showbusiness en entertainment, oftewel Hollywood. Wie van de twee kan het best omgaan met celebrities? Is dat de aantrekkelijke Ruben of is dat de stoere Sophie? Zij krijgen opdrachten van de wereldberoemde gossip-blogger Perez Hilton.  
 
Perez Hilton staat bekend om zijn keiharde uitspraken en schokkende berichten over celebs. Zijn bekende website perezhilton.com wordt dagelijks door meer dan vier miljoen personen bekeken. Als iemand geen schaamte kent, is het Perez wel. De blogger neemt Ruben en Sophie mee in de wereld van Hollywood voor een aantal opdrachten. Voordat ze beginnen moeten ze in de huid kruipen van een bekend persoon: Sophie als Pamela Anderson en Ruben als Santa Claus. Vervolgens staan ze langs de rode loper om sterren te interviewen. Uiteindelijk geeft Snoop Dog hun een opdracht om een rap te schrijven en te rappen voor een groot publiek. Sophie wint en het staat 0-1. 
And action!
 
In de tweede aflevering krijgen Ruben en Sophie de opdracht om een actiefilm te maken met veel geweld en romantiek. Ruben speelt een hippe casanova die een vrouw redt van haar vriend en Sophie speelt een dramatische vrouw die leugenaars vermoordt. Ruben wint en het staat 1-1. 
 
Op de doelgroep 20-34 jaar realiseert het programma een gemiddelde kijkdichtheid van 4%. Er kijken gemiddeld 121.000 personen binnen dezelfde doelgroep naar Ruben versus Sophie. Het marktaandeel van de avond is ongeveer 10,8%. De tweede aflevering is overigens wel iets beter bekeken dan de eerste. Dat scheelt 8.000 kijkers. Opvallend is dat de eerste aflevering beter is bekeken op de doelgroep 20-49 jaar dan op de doelgroep 20-34 jaar. En bij de tweede aflevering is dat precies andersom.  
 
Versus
In 2008 streden de twee al tegen elkaar en aan de cijfers te zien werd het beter bekeken dan de huidige reeks. Gemiddeld scoorde het programma een kijkdichtheid van 7,3% met een marktaandeel van 18,8%. In hetzelfde jaar heeft Katja gestreden tegen de rest en scoorde daarbij een gemiddelde kijkdichtheid van 7%. Ook Dennis en Valerio (KDH 4,4%) hebben tegen elkaar gestreden in 2009, en vervolgens streden zij tegen de rest (KDH 2,6%).
 
Als we Ruben vs Sophie vergelijken met alle andere varianten, lijkt het wel steeds slechter te gaan met de kijkcijfers. Opvallend is dat er bij alle series meer vrouwen 20-34 kijken dan mannen 20-34 jaar, behalve die van Dennis vs Valerio. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat er mannelijke, stoere opdrachten werden uitgevoerd.
 
Ruben en Sophie zijn enorm aan elkaar gewaagd. Ondanks de haat is er toch ook liefde. Dat maakt deze versie mooier dan de vorige seizoenen. Het programma is elke dinsdag op BNN te zien om 20:25 uur. May the best ‘man’ win! 
 
Echrak Baz, RTV planner ZenithOptimedia
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.