Van God Los

04-04-2012 (09:02) - Kijkcijfers

De serie Van God Los ging in 2011 van start met negen afleveringen met verschillende bekende Nederlanders. Georgina Verbaan, Bracha van Doesburgh, Tygo Gernandt, Tanja Jess en Victoria Koblenko hebben in eerste reeks gespeeld. In de serie komen verschillende extreme onderwerpen aan bod die geïnspireerd zijn op waargebeurde verhalen. De jongeren in de serie krijgen te maken met drugs, drank, moord, ruzies, liefde, haat en prostitutie. 
 
Acteerdebuut van Kim Feenstra
BNN startte 1 april 2012 met een nieuw seizoen van de dramaserie. In deze eerste aflevering spelen Teun Kuilboer, Robert de Hoog en Holland’s Next Top Model Kim Feenstra. Zij maakte daarbij haar acteerdebuut. Kim vond het heftiger dan verwacht en het onderwerp viel haar zwaar. Ze speelde een meisje waarvan haar sextape uitlekte en daarbij kwam ze in conflict met haar vriend én ex-vriend. In de tijd voor haar modellencarrière zat Kim in de escortwereld en heeft vervelende dingen meegemaakt. Daarom kon ze zich goed inleven in haar rol in Van God Los. 
Cijfers en tegenprogrammering
De serie had  in 2011 een gemiddelde kijkdichtheid van 3,6%, op de doelgroep 20-34 jaar. Dat staat gelijk aan 108.000 kijkers en een marktaandeel van circa 9,8%. De eerste aflevering van het tweede seizoen trekt deze lijn door. Op dezelfde doelgroep was de gemiddelde kijkdichtheid 4%. Er keken zondag ongeveer 121.000 kijkers en de serie had daarbij een marktaandeel van 9,9%. Op de doelgroep 20-34 jaar is de serie het meest selectief gebleken.
 
Van God Los heeft op zondagavond wel een beetje last gehad van de tegenprogrammering. Op Nederland 1 werd De Reunie uitgezonden (khd 6,2%), Undercover Nederland op SBS 6 (kdh 7,7%), Ultimate Dance Battle op RTL 5 (kdh 7%) en Peking Express op NET 5 (kdh 5,6%). 
 
Kijkersprofiel 
BNN richt zich voornamelijk op de groep 15 tot 25 jaar en jong volwassenen tot 35 jaar. Uit het kijkersprofiel van de serie blijkt dat de doelgroepen 13-19 jaar en 65+ de doelgroepen zijn die het slechtst naar de serie kijken.  Het lukt BNN dus niet het jongste gedeelte van hun doelgroep te bereiken, maar dat ligt onder andere aan de eerder genoemde tegenprogrammering van o.a. de Ultimate Dance Battle.
 
Opvallend is dat de AB1-doelgroepen meer naar de serie kijken dan naar een gemiddelde BNN-programma.  Het spreekt deze doelgroep misschien erg aan dat er wat zwaardere onderwerpen worden aangesneden. 
 
De serie bestaat uit verschillende losstaande afleveringen met een eigen verhaal, personages en makers. Daarom is het gemakkelijk om het te volgen, zonder het gevoel te hebben iets te hebben gemist. Elke aflevering duurt 50 minuten en is elke zondag te zien op BNN om 20.20 uur. 
 

Echrak Baz, RTV Planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.