Wordt vervolgd…

07-03-2012 (08:21) - Kijkcijfers

Sinds een aantal weken wordt de zondagavond op Nederland 3 gesierd met twee nieuwe topseries. Om 20:30 uur staat ‘Homeland’  op het programma en rond de klok van 23:30 uur kan de kijker genieten van ‘Breaking Bad’. Series in de trend van ‘24’ en ‘Prison Break’, die wereldwijd een zeer hoge waardering scoren op IMDB. Over het algemeen krijgen de series een wat hoger waarderingscijfer dan de gemiddelde film.
 
‘Breaking Bad’ krijgt met een 9,4 een zeer hoge waardering. Dit is een zesde positie binnen de algehele (wereld)ranglijst. Zowel ‘Homeland’, ‘Prison Break’ als ‘24’ behalen een rapportcijfer van 8,6.  
 
Het moet gezegd worden dat deze series elke aflevering eindigen met ‘to be continued…’Iedere week is er een aflevering met een eigen verhaaltje maar de vaste kijker zal de rode draad van de hele serie moeten blijven volgen. Dat moet natuurlijk wel passen in de agenda van de kijker. Wat dat betreft is de zondagavond erg goed gekozen. Overwerk of een voetbaltraining is dan namelijk geen excuus.  
Indien we de kijkcijfers van de afgelopen vijf jaar erbij pakken, kan er gekeken worden of deze hoge waarderingen ook direct zorgen voor mooie kijkeraantallen. Bij de Sopranos was dat bijvoorbeeld niet het geval.
 
‘Homeland’ laat een gemiddelde kijkdichtheid over de eerste acht afleveringen van 2,8% binnen de doelgroep 20-49 jaar (189.000 personen) zien. ‘Breaking Bad’ realiseert binnen diezelfde doelgroep slechts 1,1% (75.000 personen). Niet het succes wat je zou verwachten dus. Voor ‘24’ en ‘Prison Break’ zijn de resultaten als volgt: 2,1% (147.000) en 3,6% (250.000). De laatstgenoemde is met een kleine voorsprong de beste bekeken serie binnen deze selectie. Let wel, deze cijfers zijn allen gemiddelden er zijn zeker afleveringen die lagere kijkdichtheden realiseren of daar ver bovenuit komen. 
 
Maar welke doelgroep is nu het meest gecharmeerd van deze programmering, in eerste instantie dacht ik dat daar een duidelijke lijn in zou zitten maar niets is minder waar!
 
‘24’ is het meest populair binnen de doelgroep Vrouwen 35-49 AB1 met een kijkdichtheid van 2,7% en 25.000 personen. ‘Prison Break’ laat de beste resultaten zien op de normaal gesproken lastig te bereiken doelgroep 13-19 jaar: een kijkdichtheid van 4,8% en 66.000 personen binnen deze groep.
 
Vervolgens laat ‘Homeland’ de hoogste kijkcijfers zien binnen de doelgroepen Mannen 25-54 jaar en Boodschappers met kind 3,5% (67.000 personen). Tenslotte ‘Breaking Bad’. Een kijkdichtheid van 1,6% binnen de doelgroep 65 jaar en ouder (39.000 personen).   
 
Een opmerkelijk gezelschap dus van jong naar oud, middelbare mannen en hoger welstandige vrouwen. Mijn verwachting was dat er een meer gelijke lijn in de cijfers zou zitten, de series zijn redelijk met elkaar te vergelijken maar daar denken de kijkers duidelijk anders over. Net zoals de afloop van mijn nieuwe favoriete serie ‘Homeland’ elke zondagavond: je kunt het niet voorspellen…
 

Anita de Blanken, RTV-Director ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.