Champions League 2012

22-05-2012 (08:45) - Kijkcijfers

Zaterdag 19 mei: de finale van de Champions League. Voor de voetballiefhebber de afsluiting van het voetbalseizoen. Dit jaar mochten Bayern Munchen en Chelsea uitmaken welke club zich de kampioen der kampioenen zou mogen noemen. Na de, toch wel verassende, overwinning van Chelsea op favoriet Barcelona moest de club uit Londen het opnemen tegen Bayern Munchen. De Duitsers zorgden er op hun beurt met de overwinning op Real Madrid voor dat er geen Spaanse winnaar zou komen.

Zoals de voetballiefhebber gewend is zorgt de NOS voor een rechtstreeks wedstrijdverslag op Nederland 3. Waar de Champions League wedstrijden regulier op een werkdag worden uitgezonden, staat de finale net als vorig jaar op zaterdag geprogrammeerd.
 
Nederlandse inbreng
De finale van 2011 waarin Manchester United het opnam tegen Barcelona was een echte kijkcijfertopper. Maar liefst 3.416.000 Nederlanders (6+) zagen Barcelona de cup met de grote oren in ontvangst nemen.
Deze wedstrijd was tevens de laatste wedstrijd van sterkeeper Edwin van der Sar. Dit gaf ongetwijfeld voor ons Nederlanders een extra dimensie aan deze wedstrijd. In editie van 2012 waren alle ogen gericht op Arjen Robben. Waarschijnlijk niet alleen de Nederlandse ogen, maar ook die van mening Duitser. Robben heeft immers de afgelopen periode aardig wat kritiek te verduren gehad in Beieren en omstreken. Dit resulteerde in circa 900.000 kijkers minder dan vorig jaar. Met 2.525.000 kijkers (6+) was de finale nog wel het best bekeken programma van het afgelopen weekend. 

Tik Tak
Waar de doelgroep mannen in de leeftijd 20 tot 34 jaar in 2011 nog een gemiddelde kijkdichtheid behaalde van 30,2%, liet deze doelgroep het dit jaar afweten met een gemiddelde kijkdichtheid van 13,8% (209.000 personen). Opvallend is ook de lage selectiviteit (80) binnen deze doelgroep.
 
Mannen in de leeftijd 35 tot 49 jaar wisten de finale van 2012 wel goed te vinden met een gemiddelde kijkdichtheid van 23,1% en een selectiviteit van 133. Dit is vergelijkbaar met de finale van 2011 toen deze doelgroep een gemiddelde kijkdichtheid van 24,2% (463.000 personen) behaalde. Echter lag de selectiviteit nog een stuk lager (103).
 
Ook de halve finale wedstrijden van Chelsea laten een lage selectiviteit zien in de doelgroep mannen 20-34 jaar. 
 
Over het algemeen lijken de halve finales en de finale de mannen tussen 35-49 jaar meer aan te spreken dan de mannen tussen 20-34 jaar. De oudere doelgroep kijkt stabiel maar het jongere gedeelte wil vermaakt worden met mooie voetbal. Het alom geprezen Tik Tak voetbal van Messi, Iniesta en Xavi en de rushes van Cristiano Ronaldo spreken meer tot de verbeelding.
 
Dat Chelsea niet het meest attractieve voetbal speelt heeft, lijkt dus echt zijn weerslag op de kijkcijfers te hebben. Zo liet de halve finale van Real Madrid tegen Bayern Munchen op 25 april 2012 op alle doelgroepen betere cijfers zien dan de finalewedstrijd.
 
Met de iets tegenvallende kijkcijfers is de finale niet alleen voor Arjen Robben op een teleurstelling uitgelopen. Hopelijk gaat het bij het EK beter…
 
Martijn Poser, RTV Director ZenithOptimedia

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.